Когато Фрида Кало умира през 1954 година, съпругът ѝ Диего Ривера започва да събира нейните лични вещи. С течение на времето тези забравени реликви се превръщат в колекция от 300 най-различни предмета, заключени в банята на къщата им в Мексико. Ривера оставя изрични инструкции банята да бъде отворена 15 години след смъртта му. Чак през 2004 година уредниците в къщата-музей най-накрая отварят вратата към тайната колекция. Много от предметите разкриват креативността на Фрида Кало, други говорят за сериозните здравословни проблеми, които е имала през годините.
Ръкавиците на Фрида, намерени сред останалите вещи на художничката
Сред колекцията са открити традиционните мексикански поли, с които е криела недъга си, червената протеза, която е носела, както и гипсът за цяло тяло, в който е живяла известно време… Повечето от нещата напомнят за голямата любов, която мексиканският художник изпитва до сетния си ден към Фрида – вдъхновителката не само на поколения художници, но и на жените, които умеят да обичат всеотдайно.
Threshing floor and At the crossroads, Диего Ривера – картина за милиони
Само преди месеци картина на Диего Ривера бе продадена в частна сделка за 15,7 млн. долара. Това е рекордна сума за латиноамериканско произведение на изкуството, а продажбата бе осъществена от аукционна къща Phillips. Преди два дни пък “Момиче с огърлица” (1929) на Фрида Кало бе продадена в Ню Йорк от аукционната къща Sotheby’s за 1.8 милиона долара.
“Момиче с огърлица”, Фрида Кало
Талантливият художник се жени за Фрида Кало през 1929 година. Комунистическите му убеждения стават повод за скандал около стенописа „Човек на кръстопът“ от 1933 година, в сградата на Рокфелер Сентър, Ню Йорк. Когато Нелсън Рокфелер разбира, че Ривера е сложил лика на Ленин и други комунисти на стената, заповядва разрушаването ѝ.
Стенопис, Диего Ривера – Дворец на изящните изкуства в град Мексико
Но художникът отново рисува тази си творба на следващата година в Мексико Сити, като добавя и допълнителни щрихи, сред които образа на Джон Рокфелер в компанията на „силно гримирани мадами“. Стенописът в този си вид се намира в Двореца на изящните изкуства в град Мексико.
Фрида Кало
Отношенията на художника и осакатената след катастрофа Фрида Кало са бурни и белязани от скандали и изневери. Независимо от всичко, двамата таят такава огромна любов помежду си, че нищо не е в състояние да ги раздели. Това се вижда и от писмата, които Фрида пише на Диего:
“Диего,
Истината е толкова велика, че нямам желание нито да говоря, нито да спя, да слушам и дори да обичам. Да се чувствам в този капан, без страх от кръв, извън времето и магията, а единствено с твоя страх, твоята голяма мъка и с твоя ритъм на сърцето. Цялата тази лудост, ако я бях поискала от теб, ти би ми отговорил с мълчание. Аз искам от теб насилие, лудост, а ти ми даваш изяществото, светлината и топлината си. Бих искала да те нарисувам, но не съществуват толкова много цветове…”
“Диего,
Нищо не може да бъде сравнено с ръцете ти, нищо, освен златнозеленото в очите ти. Тялото ми е изпълнено от теб с дни. Ти си огледало на нощта, искрица светлина и влагата на земята. Ръцете ти са моето убежище. Пръстите ми докосват кръвта ти…”
“Мой Диего,
Всяка част от теб се превръща в звук – в сянката и в светлината. Ти си това, което приема цветовете, а аз онова, което ги дарява.”
(Из “Дневникът на Фрида Кало:съкровен автопортрет”)
Фрида и Диего, любов завинаги
Разводът им става факт 11 години след сватбата, но нито един от двамата не прави грешката да напада другия или да се впуска в излишни обяснения за раздялата им. Често след това са забелязвани отново заедно – приятелство, възможно единствено заради огромната любов, която винаги са изпитвали един към друг. Затова и не е толкова изненадващо, че 10 години по-късно Фрида и Диего сключват брак отново. По това време здравето ѝ е сериозно разклатено. Мъжът, когото винаги е обичала, се завръща в живота ѝ, за да е с нея до края.
Заглавна снимка – The New York Times
AFISH.BG