• Начало
  • Цитати
  • Новини
  • Откъс на деня
  • Поезия в събота
  • Кино
  • Музика
  • Книги
  • Изложби
  • Театър
  • Четива
No Result
View All Result
  • Начало
  • Цитати
  • Новини
  • Откъс на деня
  • Поезия в събота
  • Кино
  • Музика
  • Книги
  • Изложби
  • Театър
  • Четива
No Result
View All Result
Afish.bg
No Result
View All Result
Home Кино

Режисьорът, който се плашеше от „истинските сълзи“

afish by afish
27 June 2021
in Кино
0
Режисьорът, който се плашеше от „истинските сълзи“
0
SHARES
6
VIEWS
Share on FacebookShare on Twitter

 

„Ето защо започнах да снимам игрални филми… Необходимо е героите да се занимават с любов. Моля? Някой трябва да умре. Моля? След миг отново става жив и невредим… Капка глицерин в окото – ето ви и сълзи. Впрочем, няколко пъти успях да снимам и истински сълзи и това е нещо съвсем друго. Но по-добре е с глицерин – страхувам се от истинските сълзи. В мен се появява чувството, че влизам там, където не трябва да се влиза. Това е главната причина за моето бягство от документалните филми“. Това казва за творчеството си големият филмов режисьор Кшищоф Кешловски.

Кшищоф Кешловски е роден във Варшава на 27 юни 1941 г.. Между 1957 и 1962 година учи в професионалното училище за технически театрални кадри. След това учи режисура във филмовото училище в Лодз от 1964 до 1968. Дипломира се с документалния филм От град Лодз (Z miasta Lodzi).

Телевизионният му дебют е с документалния филм „Снимка“ (Fotografia) през 1969. Известно време работи в документалното студио, WFD. През 1974 се присъединява към творческия колектив Tor (Zespol FIlmowy “Tor”), на който става заместник директор през 1984, а по-късно и директор. В ранните си години прави поредица от документални филми, най-известен от които е „Работници ’71“ (Robotnicy ’71), за стачкуващите в Шчечин през 1971.

С „Първа любов“ (Pierwsza milosc) печели наградата „Златен дракон“ на международния фестивал на късометражните филми в Краков през 1974. Първият му пълнометражен филм, „Персонал“ (Personel), е направен за телевизията през 1975 и печели 1-ва награда на кинофестивала в Манхайм, Германия.

През следващите години Кешловски работи за телевизията, като снима и документални, и игрални филми. Режисира и поредица от театрални постановки, включително и собствената му пиеса, „Биография“ (Zyciorys) в Стари театър в Краков (1978).

Първият игрален кинофилм на Кешловски излиза през 1976 – „Белегът“ (Blizna). Този филм печели 1-ва награда на кинофестивала в Москва и утвърждава Кешловски като водеща фигура в полската школа в киното на „морална загриженост“. Следващият му филм, „Сляп шанс“ (Przypadek), е направен по време на зараждането на движението „Солидарност“, но е забранен след въвеждането на военното положение през декември 1981 и остава на рафта до 1987 година.

През 1984 Кешловски прави „Без край“ (Bez konca), първият филм, на който е съсценарист с адвоката Кшищоф Песиевич. Следващият му проект е „Декалог“ (Dekalog), 1988. Но преди това през същата година излизат два филма – „Кратък филм за убийство“ и „Кратък филм за любовта“ (по-късно съкратените им версии влизат под номер 5 и 6 в „Декалог“).

През 1990 заедно с Песиевич, Кешловски написва „Двойният живот на Вероника“ (La Double Vie de Veronique), заснет във Франция и Полша. Последната им обща работа е известната трилогия „Три цвята“ (Trois Couleurs), реализирана през 1993 и 1994 година.

На 13 март, 1996, след втори инфаркт и два дни след поставяне на байпас Кшищоф Кешловски умира.  Независимо от лошото си здравословно състояние, Кешловски не е спирал да работи.

Последният му проект е бил нова трилогия, по съвместен сценарий с Кшищоф Песиевич, наречена „Ад, чистилище, рай“.

За своите филми Кешловски е награден с множество награди от филмови фестивали по цял свят: Краков (1974, 1975, 1977, 1979), Манхайм (1975), Гданск (1975, 1976, 1979, 1988), Москва (1979), Кан (1988, 1991), Венеция (1989, 1993), Берлин (1980, 1994), Дан Себастиан (1988), Чикаго (1980), Лион (1979) и Сао Пауло (1988).

През 1994 Кшищоф Кешловски води майсторски клас Амстердамския летен университет, посветен на отношенията на режисьора с актьорите.

„Аз обичам актьорите. За тяхно удобство съм готов на много, много промени в сценария и по време на снимките. Колкото по-удобно се чувстват, толкова по-добре си вършат работата“, разказвал за работата си режисьорът.

Пред участниците в класа, Кешловски формулирал 10-те заповеди за режисьора. Ето някои от тях:

Стойте близо до актьорите!

Помагайте на актьорите да почувстват това, което трябва да чувстват!

Всички актьори са различни!

Всяка идея – ваша идея!

Не гледайте – виждайте!

AFISH.BG

Tags: кинокшищоф кешловски
afish

afish

категории

  • uncategorized (7)
  • Изложби (347)
  • Интервю (50)
  • Кино (590)
  • Книги (413)
  • Музика (527)
  • Новини (780)
  • Откъс на деня (709)
  • Поезия в събота (643)
  • Театър (189)
  • Цитати (871)
  • Четива (79)
  • За нас
  • За реклама
  • Поверителност
  • За контакт
Съдържанието на този уеб сайт и технологиите, използвани в него, са под закрила на Закона за авторското право и сродните му права. Всички статии, репортажи, интервюта и други текстови, графични и видео материали, публикувани в сайта, са собственост на AFISH.BG, освен ако изрично е посочено друго. Допуска се публикуване на текстови материали само след писмено съгласие на AFISH.BG, посочване на източника и добавяне на линк към www.afish.bg. 
Използването на графични и видео материали, публикувани в сайта, е строго забранено. Нарушителите ще бъдат санкционирани с цялата строгост на закона.  Прочети повече на: https://www.afish.bg/
No Result
View All Result

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In

Add New Playlist