• Начало
  • Цитати
  • Новини
  • Откъс на деня
  • Поезия
  • Кино
  • Музика
  • Книги
  • Изложби
  • Театър
  • Четива
No Result
View All Result
  • Начало
  • Цитати
  • Новини
  • Откъс на деня
  • Поезия
  • Кино
  • Музика
  • Книги
  • Изложби
  • Театър
  • Четива
No Result
View All Result
Afish.bg
No Result
View All Result
Home Изложби

Равен на Леонардо или по-значим

afish by afish
21 May 2016
in Изложби
0
Равен на Леонардо или по-значим
0
SHARES
2
VIEWS
Share on FacebookShare on Twitter

Албрехт Дюрер е роден на днешния ден 21 май, през 1471, в Нюрнберг. В семейство Дюрер има общо 18 деца – Албрехт е третото от тях. Баща му бил златар, и малкият Албрехт отрано започнал да изучава занаята и да помага. Талантът му на художник се проявил веднага и бащата се примирил с това, че от сина му няма да излезе майстор – занаятчия. През 1486 година става чирак на гравьора Михаел Волгемут – най-известният нюрнбергски художник, който  ръководи голямо ателие за производство на различни предмети на изкуството, най-вече ксилографии за книги.

Albrecht Dürer  – Hands

След като завършва чиракуването си, по традиция той предприема пътешествие из Европа. След завръщането си се жени (бракът е уговорен от баща му и от него няма деца), отваря собствено ателие и започва да придобива известност. Славата му се дължи най- вече на майсторските гравюри, които прави. Император Максимилиян поставя творбите му под защита от копиране. Когато пътува за втори път до Италия, Дюрер е приет с почести. Среща се и със 70- годишния тогава Джовани Белини, за когото казва в едно свое писмо, че е най добрия в изобразителното изкуство. Славата му расте с всяка изминала година. В този период той рисува множество портрети, поръчани му от гражданите на Нюрнберг, няколко автопортрета, поредица картини с религиозен сюжет. През целия си живот Дюрер пътува много. Навсякъде майсторът е приет с възхищение, а антверпенският съвет му предлага годишна заплата от 300 гулдена, чудесна къща като подарък, свободна издръжка и заплащане на всички негови обществени поръчки, за да го убедят да остане за постоянно в Антверпен. Князе, чужди посланици, учени като Еразъм Ротердамски, и творци му заявяват уважението си и го правят с удоволствие част от своята компания. Новоизбраният император Карл V му зявява своята кралска благосклонност.

Albrecht Dürer  – Dresdener Altar

След пътешествието си до Холандия Дюрер страда тежко от малария, от която и умира внезапно на 6 април 1528 година, малко преди своя 57-и рожден ден. Симптомите на болестта си – между които и силно уголемяване на далака му – Дюрер скицира в едно свое писмо до лекаря си. До последния си ден е продуктивен, като последно работил върху подготовката за отпечатване на една негова творба, разискваща пропорциите на човешкото тяло. Освен за картините, гравюрите, трактатите и дневниците си, като цяло той е считан за равен, ако не и по-значим от Леонардо Да Винчи. Той е и безспорният „математик” сред творците от своето време – той изучава математическите трудове на Евклид, дефинира специални дъги и показва нов и съвсем точен метод за тройното разделение на ъгъла. Днес се смята, че Дюрер не е приемал и обучавал ученици; по-скоро се лансира теорията, че в ателието си той е приемал обучени вече художници и творци като калфи, на които е помагал да се доразвият.

Albrecht Dürer  – Melancolia

За най-голямо постижение на Дюрер в гравирането се смятат  три гравюри, изработени в периода от 1513-1514 година: “Рицарят, Смъртта и Дяволът”(1513), “Свети Йероним” (1514) и “Меланхолия” (1514). Столетия наред изкуствоведи,мистици, и любители на загадките се мъчат да разберат какво е искал да каже Дюрер в своята творба “Меланхолия” . Някои масони я припознават като откровение за масонските идеи,защото има много елементи в графиката, които отговарят на масонската символика. Всъщност, меланхолията на художника е свързана със смъртта на майка му и с осъзнаването на преходността на човешкия живот и познание. Той го възприема и като жертва – получава познание в замяна на живота на майка си. И си задава въпроса: Струвало ли си е да получи мъдрост в замяна на душата си?

В края на декември 2010 г. италианската полиция намери открадната през 1972 година картина на Албрехт Дюрер “Самоубийството на Клеопатра”. Платното е било открито абсолютно случайно- колекционерът, който искал да закупи картината се е обърнал към полицията с молба да провери произхода й. При проверката се изяснило, че картината е крадена. При разследването полицията изяснила, че творбата на Дюрер се е пазила в частна колекция в дома на дизайнер от Рим. 

 

AFISH.BG

Tags: годишнинадюреркартини
afish

afish

категории

  • uncategorized (6)
  • Изложби (350)
  • Интервю (51)
  • Кино (597)
  • Книги (420)
  • Музика (535)
  • Новини (818)
  • Откъс на деня (738)
  • Поезия (658)
  • Театър (198)
  • Цитати (884)
  • Четива (95)
  • За нас
  • За реклама
  • Поверителност
  • За контакт
Съдържанието на този уеб сайт и технологиите, използвани в него, са под закрила на Закона за авторското право и сродните му права. Всички статии, репортажи, интервюта и други текстови, графични и видео материали, публикувани в сайта, са собственост на AFISH.BG, освен ако изрично е посочено друго. Допуска се публикуване на текстови материали само след писмено съгласие на AFISH.BG, посочване на източника и добавяне на линк към www.afish.bg. 
Използването на графични и видео материали, публикувани в сайта, е строго забранено. Нарушителите ще бъдат санкционирани с цялата строгост на закона.  Прочети повече на: https://www.afish.bg/
No Result
View All Result

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In

Add New Playlist