Актрисата Нина Димитрова и нейните колеги от Театър „Кредо” – Стелиан Радев и Димитр Несторов, се завърнаха от едномесечно турне в Япония. Те изиграха 11 представления на „Шинел” по Гогол и „Каквото направи дядо…” по Андерсен в Токио, Сапоро, Нагоя, Кагава, Иидаи Кобе. Малката артистична трупа стигна и до живописния остров Ошима, разположен на час и половина път с кораб от Токио. Именно там, сред красива природа на изригналия за последен път преди 30 години вулкан и прочутите японски „онсен” минерални бани, актьорите от Театър „Кредо” си отдъхнаха след последното представление от турнето с дълги преходи от един японски остров на друг.
Пред замъка в град Нагоя, Япония. Отляво на дясно – Димитр Несторов, Харухико Ии – продуцентът на турнето от Театър “Пук”, Токио, Ейчиро Хатори, Нина Димитрова, Рицко Ишида, Стелиан Радев
Това е 10-ият гастрол на „Кредо” в Япония. „Прелетяхме хиляди километри със самолет до и вътре в страната, навсякъде ни посрещаше възторжена публика – разказа пред „Афиш.бг” създатеката на театъра Нина Димитрова. – Турнето ни започна от най-северния голям японски остров Хокайдо, в град Сапоро, в Театър „Ямабико-за”, с продължителни овации за спектакъла „Каквото направи дядо…” и за „Шинел”, който гостува за втори път в Сапоро. След това „Шинел” бе аплодиран бурно в град Кагава, който се намира на най-малкия от японските острови – Шикоку.”
В Театър “Ямабико-за” в град Сапоро, Япония. Отляво на дясно – Стелиан Радев, Димитр Несторов и Нина Димитрова
След това „Кредо” играе за втори път и в столицата Токио, в Театър „Пук”, организатор на турнето. Публиката буквално затрупва тримата актьори с подаръци и аплодисменти.
„Японските зрители и тук бяха силно впечатлени от факта, че театралното вълшебство се случва пред очите им на японски език, който ние не разбираме, но явно играем толкова убедително, че никой не повярва, че наистина не го знаем – допълва Нина. – След Токио играхме с усех и в Иида, Нагоя и Кобе. На път за Кобе организаторът на турнето, г-н Харухико Ии, ни подари незабравим ден в Киото – град, известен със своите повече от 1700 будистки храма и 300 шинтоистки светилища.”
Нина, Стелиан и Димитр посещават „Каменната градина” в храма „Рьоанджи”, известна с уникално разположените 15 камъка върху перфектно изравнен пясък – откъдето и да се гледат, винаги се виждат само 14 от тях. Въпреки дъжда, актьорите се разхождат и из градината на храма „Кинкакуджи” („Златният павилион”), построен през 1397 г. като резиденция на шогуна Ашикага Йошимитсу и превърнат след смъртта му в дзен будистки храм.
„Позлатена му фасада се отразява във водите на красивото езеро, в което е разположен – разказва още Нина. – В Киото към нас се присъедини и директорът на Театър „Химавари” в Нагоя, който пожела да бъде наш водач в свещения японски град. Театър „Химавари” е разположен на 19-ия етаж на сграда в централната част на Нагоя. От гримьорните се откриваше великолепна панорамната гледка на многомилионния град. Докато със Стелиан се подговяхме за предстоящото представление на „Шинел”, дори се шегувахме, че това е най-високо разположеният театър, в който сме играли.” Зрителите обаче съвсем не се шегуват в коментарите си, че българският „Шинел” е представление на световна висота.
Театърът на град Кобе пък смайва Нина и Димитр, които играят там „Каквото направи дядо…”. „Наистина беше невероятно да видим техническите възможности на това пространство – продължава разказа си Нина. – Огромната зала се трансформираше пред очите ни, изчезваха и потъваха в пода зрителски редове и на тяхно място се появяваше игрална площадка, която се повдига и сваля. Цялата зала за минути автоматично се преобразяваше до неузнаваемост, така че да отговаря на техническите изисквания на нашия спектакъл.”
Нина Димитрова и Димитр Несторов след представление на “Каквото направи дядо…” по Андерсен в уникалния по своите размери и технически възможности “Театър на град Кобе”, Япония
В деня на представлението на „Кредо” в Кобе се очаквал тайфун, но бедствието в последния момент се отклонява и подминава града. В анкетната карта, която зрителите попълват след всяко представление, зрителка обаче споделя: „През Кобе премина тайфун. Но не навън, а в театралната зала на градския театър. „Каквото направи дядо…” е най-прекрасният духовен тайфун, който съм преживявала. Благодаря на актьорите за зашеметяваща игра! Излизам от спектакъла щастлива от това, което видях и преживях. Субараший!”
„Субараший” и „каваий”, тоест прекрасно, страхотно, невероятно, изумително – това са най-често срещаните думи в зрителските отзиви за спектаклите на тримата българи. Домакините от остров Ошима, където се играе последното представление от турнето на Театър „Кредо” дори подготвят изненада за Нина Димитрова и Димитр Несторов. След представлението на „Каквото направи дядо…” започва специален концерт на традиционни тайко барабани и двамата актьори са поканени на сцената, за да опитат да посвирят на тях. А за „довиждане” трупата на Театър „Пук” организира специална вечер за български си колеги и отрупва акторите от „Кредо” с подаръци и благодарности за вълнуващото преживяване, което са им поднесли.
Организаторите от Театър “Пук” изпращат Театър “Кредо” на токийското летище “Ханеда”.
„Всеки път се възхищавам на таланта на тези кротки, деликатни хора да те накарат да се почувстваш специален – коментира работата си с японските организитори Нина Димитрова. – Възхищавам се на организираността, стриктността и трудолюбието им, на тихата им постоянност и удивителна коректност, както и на вечната усмивка, която не слиза от лицата им, дори в критични моменти. Работата ми с японците винаги е професионален и човешки празник за мен. Радвам се, че имам шанса да го изпитам многократно.”
Само няколко дни за почивка имат актьорите от „Кредо” след завръщането си от Япония. Новият сезон за тях в България започва на 8 ноември от 19.30 часа със спектакъла „Дневникът на един луд” по Гогол на сцената на Театър 199 „Валентин Стойчев”. Премиерата се състоя през октомври 2015-а и само за няколко месеца постановката получи две номинации за наградата „Икар” и „Аскеер”, както и приза за мъжка роля от Международния театрален фестивал „ВГМОТ” в Габрово. А ако сте пропуснали „Шинел” и „Каквото направи дядо…”, поканата за зрителите е съответно за 29 ноември и 17 декември. Часът и сцената остават същите.
Снимки: Архив на Театър “Кредо”
Виолета Цветкова, AFISH.BG