• Начало
  • Цитати
  • Новини
  • Откъс на деня
  • Поезия
  • Кино
  • Музика
  • Книги
  • Изложби
  • Театър
  • Четива
No Result
View All Result
  • Начало
  • Цитати
  • Новини
  • Откъс на деня
  • Поезия
  • Кино
  • Музика
  • Книги
  • Изложби
  • Театър
  • Четива
No Result
View All Result
Afish.bg
No Result
View All Result
Home Новини

Октав Мирбо: “… убийството представлява една от най-главните грижи на човечеството и всичките наши действия произтичат от него…”

afish by afish
16 February 2017
in Новини
0
Октав Мирбо: “… убийството представлява една от най-главните грижи на човечеството и всичките наши действия произтичат от него…”
0
SHARES
14
VIEWS
Share on FacebookShare on Twitter

Октав Мирбо живее в богато на събития за историята на Франция време. Mонархии се сменят с републики, бушуват войни и революции, раждат се, укрепват, западат нови политически движения и теории, провъзгласяват се литературни и естетически манифести, в които той темпераментно, страстно и влиятелно участва.

Мирбо е избран за член на Академията Гонкур, състояща се само от 10 представителя. В същото време, подобно на много талантливи хора, той се оказа неудобен за властниците на деня.

Мирбо скандализира и пуританите, и лицемерите с откровеното изобразяване на необуздани страсти. Перото му е безмилостно. Описва тъмните страни на реалността така, че тя била и привлекателна, и плашеща с безграничната си жестокост. Най-лесно е такъв писател да не бъде издаван.

Октав Мирбо е роден на 16 февруари 1848 г. в Тревере (департамент Калвадос). Всички предшественици на писателя в рода му, с изключение на баща му, били нотариуси или юристи.

Баща му, Ладис лас Франсоа, имал медицинско образование, но започнал да се занимава с политическа дейност и изоставя медицина. Дълго време се радва на уважение, става заместник-кмет на град Ремалар, а през 1871 г. получава званието окръжен съветник.

Семейството му било религиозно, с консервативни възгледи, поради което изпращат сина си в йезуитско училище. Октав учи в колежа Св. Франциск-Ксавиер във Ван. Строгият католически морал, затворническата атмосфера на пансиона потискат и пречупват личността на учениците.

В автобиографичния си роман “Себастиен Рок” писателят разказва за незарасналата душевна рана, нанесена му по време на ученическите години.

Октав учи лошо и без желание. След като завършва училище, почти веднага заминава за Париж и започва да търси своя път в живота. Три години учи в Юридическия факултет на Парижкия университет, но зарязва учението по време на Френско-пруската война и влиза в Националната гвардия. През декември 1870 г. младият лейтенант е ранен и започват неговите странствания из болниците (военните и болнични впечатления по-късно са били включени в книгата му “Голгота”).

След като напуска армията Мирбо прави опити в журналистиката – първо като художествен и театрален критик. Прави и първите си познанства в литературните и художествени кръгове на Париж – с Мопасан, Зола, Барбе Д’Оревили, Моне, Писаро, Роден, Фелисиен Ропс и др. Получава известност като журналист и започва да пише статии на политически теми. Не веднъж в живота си той започна и захвърля, без да доведе до край, опитите си да „хване“ късмета на Парижката фондова борса. Неуспешно се занимава и с административна работа. Политическите му възгледи се менят: монархист, след това радикал, а след 1885 г. Мирбо трайно се сближава с анархистите.

Когато се влюбва, Мирбо къса със семейството и средата си. Той обиква жена, която за благопристойните буржоа била неподходяща – вариететната актриса Алис Рение. Бъдещата му съпруга имала литературни амбиции и написала два успешни романа – “Мадмоазел Пом“ и “Семейство Кармет“.

Октав Мирбо сменя званието журналист с по-престижното – писател.

 

През 1886 г. излиза автобиографичният му роман “Голгота”, който веднага става бестселър. Само през 1887 г. книгата има повече от дузина издания и донася на автора си голяма слава.

След публикуването на “Голгота” Мирбо работи върху романа “Абат Жюл”, който завършва за по-малко от година. Славата му расте и той влиза в най-високите литературни кръгове. През 1890 г. Мирбо публикува “Себастиан Рок” – третия си роман, автобиографичен, и … замлъква за дълго.

Следващия си роман той пише трудно – книгата излиза почти десет години по-късно, работи над нея дълго, като продължително обмисля идеята си.

“Градината на мъките” е необичаен роман като съдържание, това, за което се говори в него напомня ужасен нощен кошмар. Ярките фантасмагорични картини по-късно разпалват въображението на Кафка. Заключителен тласък за завършване на романа става известното дело Драйфус. Октав Мирбо е един от активните защитници на невинно осъдения капитан. Той подписва писмото в защита на Драйфус, присъства на всички заседания на съда, пише в пресата, посещава в затвора полковник Пикар и Емил Зола в изгнанието. Пътува из цяла Франция, говори на митинги, без страх от агресивно настроената тълпа. В Тулуза го свалят от трибунате и жестоко го пребиват. Полицията завежда секретно досие на писателя (към момента на смъртта му в това досие са натрупани повече от 180 “уличаващи документи”). Защитата на Драйфус става за него кауза на честния човек.

В “Градината на мъките” Мирбо стига до извода, че убийството е един от фундаменталните принципи на държавата и човешкото общество. Обществото е организирано така, че насърчава инстинктите, освобождава низките чувства, провокира жестокост и убийства. Освобождаването на истинската същност, скрита под традиционното благоприличие е изведено в образа на главната героиня на романа Клара. На Запад тя е невинно младо момиче. Отведена от съдбата на изток, тя се преобразява. Тук се освобождава нейната истинска садистична същност, тя се наслаждава и опива от жестокостта, от съзерцанието на нечовешко страдание, изтезания и болезнени екзекуции.

Мирбо е еднакво разочарован и от западните демокрации, и от източния деспотизъм и приема анархизма като по-малкото зло.

Година след “Градината на мъките”, през 1900 г., Октав Мирбо публикува нов роман – “Дневникът на една камериерка”. Тази книга става най-популярното негово произведение, благодарение на две талантливи екранизации, направени от Жан Реноар и Луис Бунюел. Формата й на личен дневник позволява на автора да пише с пределна откровеност.

Последният завършен роман на Мирбо е “Динго” (1913 г.) – драматична и поетична история за живота на едно куче. Романът е високо оценен от критиците за литературните си достойнства. Това е едно от най-добрите произведения от голямото творческо наследство на писателя.

Съдбата решава Октав Мирбо да почине в деня на раждането си – на 16-ти февруари – през 1917 в Париж, в разгара на Първата световна война. Редица негови произведения (разкази, есета, писма) са публикувани посмъртно.

Предлагаме ви откъс от “Градината на мъките”:

„С ясно душевно спокойствие, като да ставаше дума за качеството на цигарата, която той пушеше, членът на академията на нравствените и политически науки каза:

– Честна дума! Убеден съм, че убийството представлява една от най-главните грижи на човечеството и че всичките наши действия произтичат от него…

Очакваше се да развие цяла теория, но той млъкна.

– Това е явно! – произнесе ученият дарвинист. – Вие казвате, скъпи, една от вечните истини, които откриваше всеки ден легендарният De La Palisse… Защото убийството е основа на нашите обществени учреждения и, следователно, крайъгълна необходимост на нашия цивилизован живот. Ако нямаше убийства, не би имало и никакви правителства, предвид този чуден факт, че престъплението изобщо и убийството в частност са не само тяхно оправдание, но и тяхно единствено право на съществуване. Ние бихме живели тогава в пълна анархия, което не можем да си представим. По такъв начин, вместо да се опитваме да унищожим убийството, не е ли по-целесъобразно да го култивираме – да го култивираме разумно и настойчиво. И, според мен, законите са най-добро средство за това.

Като чу някакво възклицание, ученият попита:

– Нима не се намираме в общество от хора, които се разбират един друг? Нима не можем да говорим без лицемерие?

– Моля ви се! – помоли домакинът. – Нека се възползваме от този единствен случай да изкажем съкровените си мисли, защото както аз, в моите книги, така и вие – във вашите лекции – поднасяме на обществото само лъжи.

Ученият още по-здраво се намести на креслото, опъна уморените си крака, протегна назад глава, отпусна ръце и, предавайки се на удоволствието от храносмилането, изпусна из устата си кълбо дим.

– Освен това – продължи той – убийството напълно удовлетворително се култивира само по себе си. Собствено казано, то не се явява резултат на тая или оная страст, или пък на патологичната форма на израждането. То ни е присъщ жизнен инстинкт… присъщ на всички организирани същества, който господствува над тях като половия инстинкт. Обикновено тия инстинкти се комбинират помежду си, сливат се в едно и образуват, тъй да се каже, един и същ инстинкт, та не може да се узнае кой от тях ни подбужда да даваме живот, кой – да го отнемаме; кой е убийството и кой любовта. Аз чух веднъж нещо като изповед на един знаменит убиец на жени, който не ги отвличал, но ги насилвал. Спортът му се състоял в това, че сладострастният момент на насладата му съвпадал с предсмъртните гърчове на жените. „В тия минути, признаваше той, аз се чувствувах като Бог в момента на миросъзданието.“

– А! – извика знаменитият писател. – Ако вие ще ни посочвате за пример професионални убийци.

Ученият възрази меко:

– Но ние всички в по-голяма или в по-малка степен сме убийци. Вярвам, всички ние мислено сме преживели по-слабо аналогични чувства. Чудовищната нужда да се убива се обуздава, смекчава се от нейната жестокост, нея намират за позволен изход: в индустрията, в колониалната политика, във войната, в лова, в антисемитизма. Защото опасно е да й се предаваш без мяра, вън от закона, понеже нравственото удовлетворение, което произтича от нея, в края на краищата не заслужава баналното следствие на такъв акт – затвор… стълкновение със съдиите, което е всякога уморително и без никакъв научен интерес и… накрая – гилотина.
– Вие преувеличавате – прекъсна го академикът. – Извършването на убийство е опасно само за убийците, които не притежават чувство на изящност и ум; за зверовете, които действат под влиянието на животинския импулс, лишени от всяка сложна психика. Умният и разсъдлив човек може с невъзмутимо спокойствие да извърши всякакви убийства. Тънкостта на неговите замисли ще вземе връх над рутинните полицейски търсения и – нека се съгласим с това – над нищетата на съдебното разбирателство, което толкова се превъзнася от съдебните следователи. И в това, както и във всичко, малките плащат за големите… Вие ще се съгласите, драги, че количеството престъпления, които остават неразкрити…

– И търпими…

– И търпими… това исках да кажа аз… Вие ще се съгласите, че тяхното количество надминава хиляди пъти количеството на откритите и наказаните престъпления, за които вестниците дрънкат с такова странно многословие и с отвратително отсъствие на философско разбиране… Ако вие се съгласите с това, то признайте, че стражарите съвсем не са страшни за избраниците на убийството“.

AFISH.BG

afish

afish

категории

  • uncategorized (6)
  • Изложби (352)
  • Интервю (51)
  • Кино (597)
  • Книги (421)
  • Музика (537)
  • Новини (826)
  • Откъс на деня (740)
  • Поезия (659)
  • Театър (198)
  • Цитати (884)
  • Четива (95)
  • За нас
  • За реклама
  • Поверителност
  • За контакт
Съдържанието на този уеб сайт и технологиите, използвани в него, са под закрила на Закона за авторското право и сродните му права. Всички статии, репортажи, интервюта и други текстови, графични и видео материали, публикувани в сайта, са собственост на AFISH.BG, освен ако изрично е посочено друго. Допуска се публикуване на текстови материали само след писмено съгласие на AFISH.BG, посочване на източника и добавяне на линк към www.afish.bg. 
Използването на графични и видео материали, публикувани в сайта, е строго забранено. Нарушителите ще бъдат санкционирани с цялата строгост на закона.  Прочети повече на: https://www.afish.bg/
No Result
View All Result

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In

Add New Playlist