• Начало
  • Цитати
  • Новини
  • Откъс на деня
  • Поезия
  • Кино
  • Музика
  • Книги
  • Изложби
  • Театър
  • Четива
No Result
View All Result
  • Начало
  • Цитати
  • Новини
  • Откъс на деня
  • Поезия
  • Кино
  • Музика
  • Книги
  • Изложби
  • Театър
  • Четива
No Result
View All Result
Afish.bg
No Result
View All Result
Home Музика

“Насладата, радостта, участието в нещата е единственото реално нещо – всичко останало е суета и самопропиляване”

afish by afish
28 August 2018
in Музика
0
“Насладата, радостта, участието в нещата е единственото реално нещо – всичко останало е суета и самопропиляване”
0
SHARES
17
VIEWS
Share on FacebookShare on Twitter

 

В НАЧАЛОТО БЕ ДЕЛОТО…

     Роден във Франкфурт на Майн през 1749 година в дома на имперски съветник, издънка на стар патрициански род, Гьоте твърде рано разбира, че опознаването и овладяването живота е невъзможно без изживяването му в неговата пълнота с всичките му радости, страдания и неразрешими въпроси. Така той се превръща във възторжен жизнелюбец, в почитател на “вечно женственото”, което го възвисява и го избавя от угнетенията на съществуването. Любовта става негова житейска стихия. Това чувство му се струва най-естественото човешко състояние, за него то е вселекуващ балсам, който възстановява загубеното единение със света. Още като студент в Лайпциг и Щрасбург, където следва право, Гьоте ще запее за любовта най-възторжените си песни, посветени на милите на сърцето му Кетхен, Фридерике, Лили, Лоте…

      Тази напрегната емоционалност му доставя блажени радости и възторзи, но го и хвърля в дълбоки огорчения и страдания, причинени и от фалшиво-галантната среда, в която живее. Гьоте опознава и унинието, и угнетението на духа. В едно от есетата си Томас Ман ще каже: “Трудно е да си представим до каква степен мъчително е било усамотението на този великан на духа!” Но Гьоте има дарбата да превръща всичко в поезия. Подобно на своя Торквато Тасо той би могъл да възкликне: “Ако човек в скръбта си онемява, бог позволи да кажа колко страдам.”

      Противоречивите настроения, колебанията между възторг и отчаяние, между пиршествата на чувствата и повелите на хладния разум владеят епохата и Гьоте вдъхновено ги пресъздава в романа си “Страданията на младия Вертер”. Той пръв осъзнава тази злощастна черта на своето време – да обезкриля всички пориви към възвишеност и съвършенство, да подчинява на тесните си схващания всичко велико и необикновено.

      Ала Гьоте живее не само в Германия, той живее в XVIII век, “века на Волтер”, когато започва голямото странстване на идеите и творенията на духа преминават националните прегради, като обогатяват и обединяват умовете. Така младостта на Гьоте преминава в облагородяващо общуване с мисловния свят на своите немски първоучители Виланд и Хердер, но и в духовно съпричастие с възгледите на френските енциклопедисти и просветители Волтер, Дидро и Русо. Особено скъп на пантеистичната му душевна нагласа е повикът на Жан-Жак Русо “назад към природата”. Като поет, а и като естествоизпитател, Гьоте ще открие в природата оная хармония, която болезнено му липсва в социалния живот. Още деветнайсетгодишен той изстрадва тежка мирогледна криза и в стремежа си към надрационално сливане с макрокосмоса подирва опора в занимания с алхимия. За да опознае “божественото в природата”, той иска да добие в своите колби и реторти “девствена почва”, според тайния език на алхимиците.

      Тъкмо тогава той нахвърля и първите редове на своя “Фауст”. 0т средновековен шарлатанин, какъвто е фолклорният праобраз на героя, Гьоте го издига до висотата на миров тип, превръща го в символ на човека изобщо. Основен житейска принцип на неговия Фауст става не заклинателното слово на магията, а делото. Той приема договора с Мефистофел само като възможност да задоволи стремежа си към дейност. Тъй Гьоте развива диалектическия си възглед за “деятелното зло”, което в последна сметка върши “добро”, полезно за всички, а не само за отделния индивид. Тези идея той влага в устата на Мефистофел, който казва, че е “част от силата, която желае зло, а добро твори”. Гьотевият Фауст става титанична личност, която преди края си ще възкликне:

                                                  На мъдростта последните предели

                                                  постигнах днес: живот и свобода

                                                  добива само този, който смело

                                                  ги завоюва всеки ден в борба!

      Сам жаден за деятелност, копнеещ да извае дните си като художествена творба, Гьоте приема поканата на младия просветен херцог Карл Аугуст и се установява до края на живота си в тюрингския градец Ваймар. Той желае да допринесе за усъвършенстването на една макар и тясна действителност, подтикван от Волтеровия възглед, че поетите трябва да станат “учители на монарси”, ако искат да облагородят обществените нрави. В княжеския двор Гьоте се предава на административна, научна и практическа работа, заема се с реорганизацията на транспорта, с въпросите на войската, с данъчните проблеми, с издръжката на университета в Йена. Наред с това се занимава с ботаника, минералогия, морфология и с философски изследвания. В богатия си дом на “Фрауенплан” подрежда множество сбирки с голяма научна и художествена стойност. А в библиотеката си натрупва хиляди ценни книги, отпечатани общо на петнадесет езика. В едно писмо до близкия на сърцето му Фридрих Шилер той ще сподели: “Насладата, радостта, участието в нещата е единственото реално нещо – всичко останало е суета и самопропиляване.” Така Гьоте, подобно на своя Фауст, открива надличното си, общополезно предназначение.

      Но той не изоставя литературните си занимания. В малката си “градинска къщичка” в парка край града той създава множество поетически творби, пише драми, които сам поставя на сцената на Ваймарския театър. Общува с най-видните умове на епохата и следи духовното развитие в Европа и света с неотслабващо внимание. И формулира дълбоко промисления си възглед за възникването на една всеобща “световна литература”. В разговор със секретаря си Екерман Гьоте посочва: “Националната литература сама не значи много, настъпва времето на световната литература и всеки ще трябва да съдейства идването на това време да се ускори.” Това гениално прозрение на поета се изпълни с истинско съдържание едва в съвременната ни епоха, когато книжовността не е вече “котловинно явление”, когато международното културно сближаване спомогна за възникването на един световен литературен процес.

      Вече в преклонна възраст Гьоте ще изповяда: “Винаги са ме славословели като галеник на щастието, но в основата си то не е било нищо друго освен усилие и труд и аз навярно мога да кажа, че през седемдесет и петте години на досегашния си живот не съм изпитал самодоволство и четири седмици. Това бе вечно търкаляне на един камък, който трябваше да бъде подхващан наново и наново.” С този сизифов образ е очертана съдбата на истинския творец, на когото не е спестена нито болката и разочарованията, нито умората от света. Затова пък, приключвайки земния си път, Гьоте можа да определи собственото си непреходно място в паметта на потомците със знаменателните думи: “В триумфа на чисто човешкото е смисълът и значението на моето творчество и моя живот.”

© Венцеслав Константинов

Худ. Георг Мелхиор Краус

AFISH.BG

Tags: йохан волфганг фон гьоте
afish

afish

категории

  • uncategorized (6)
  • Изложби (350)
  • Интервю (51)
  • Кино (597)
  • Книги (420)
  • Музика (535)
  • Новини (818)
  • Откъс на деня (738)
  • Поезия (658)
  • Театър (198)
  • Цитати (884)
  • Четива (95)
  • За нас
  • За реклама
  • Поверителност
  • За контакт
Съдържанието на този уеб сайт и технологиите, използвани в него, са под закрила на Закона за авторското право и сродните му права. Всички статии, репортажи, интервюта и други текстови, графични и видео материали, публикувани в сайта, са собственост на AFISH.BG, освен ако изрично е посочено друго. Допуска се публикуване на текстови материали само след писмено съгласие на AFISH.BG, посочване на източника и добавяне на линк към www.afish.bg. 
Използването на графични и видео материали, публикувани в сайта, е строго забранено. Нарушителите ще бъдат санкционирани с цялата строгост на закона.  Прочети повече на: https://www.afish.bg/
No Result
View All Result

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In

Add New Playlist