• Начало
  • Цитати
  • Новини
  • Откъс на деня
  • Поезия в събота
  • Кино
  • Музика
  • Книги
  • Изложби
  • Театър
  • Четива
No Result
View All Result
  • Начало
  • Цитати
  • Новини
  • Откъс на деня
  • Поезия в събота
  • Кино
  • Музика
  • Книги
  • Изложби
  • Театър
  • Четива
No Result
View All Result
Afish.bg
No Result
View All Result
Home Изложби

“Изобразявам света не такъв, какъвто го виждам, а такъв, какъвто го мисля.”

afish by afish
8 April 2018
in Изложби
0
“Изобразявам света не такъв, какъвто го виждам, а такъв, какъвто го мисля.”
0
SHARES
5
VIEWS
Share on FacebookShare on Twitter

“Историците на изкуството обикновено разделят творчеството на Пикасо на периоди: “син”, “розов”, “негърски”, “кубистичен”, “класически” и така нататък. На мене това деление ми се струва малко произволно. Пикасо винаги е търсел форми, които биха могли да предадат мислите и чувствата му. Понякога тия форми рязко са се променяли, но той неведнъж се е връщал към формите, които сякаш вече е бил изоставил; почти винаги е работил едновременно в различни маниери.

В Париж Маяковски отишъл при Пикасо и видял работите му. Както е известно, през 1922 година – а и по-късно – Маяковски е мразел така нареченото академично изкуство. Той пише: “Мога да разсея опасенията. У Пикасо няма никакво връщане към никакъв класицизъм. Ателието му е пълно с най-различни неща, като се започне от една напълно реалистична сценка, синьо и розово, в античен стил, и се свърши с конструкция от ламарина и тел. Вижте илюстрациите: момиченцето е съвсем като у Серов. Грубо реалистичен портрет на жена и стара разпаднала се цигулка. И всички тия неща са обозначени с една и съща година. Големите му, така наречени реалистични платна, тия жени с огромни заоблени ръце, естествено, не са връщане към класицизма, а щом искате да се употреби думата “класицизъм” – това е утвърждаване на нов класицизъм. Не копиране на природата, а претворяване на всичко досегашно в нейното кубично изучаване.”

Така е било и по-рано, и след това. През 1906 година Пикасо рисува портрет на американската писателка Гъртруд Стайн, напълно реалистичен в най-тесния смисъл на думата; специалистите го причисляват към “иберийския стил”; и по същото време започва голямата картина “Жени от Авиньон”, която специалистите причисляват към “негърския период” и която открива кратката епоха на кубизма. През годините на фашистката окупация, в стремежа си да разчлени видимия свят на геометрични форми, Пикасо стига до пароксизъм; от това време са най-мрачните му и непонятни платна; но пак тогава той прави множество напълно реалистични рисунки.

Веднъж Пикасо ми каза, че като започва работа, не винаги знае в какъв маниер ще рисува: “Така, както най-добре ще мога да изразя онова, което искам…” Понякога в произведенията на Пикасо формата е толкова непривична, че поглъща цялото внимание, предизвика спорове. Но за самия него формата никога не е имала самостоятелно значение: опитвал е как най-добре да предаде онова, което е искал.

“Не търся, а намирам” – веднъж в яда си отговорил Пикасо на хората, които представят пътя му като непрестанно търсене на нови форми. Разбира се, той е изключително голям новатор, който скъса с естетическите норми не само на академичните художници, но и на импресионистите. Искаше и иска да изрази своята епоха.

Още в ранната си младост Пикасо скъсва с принципите на импресионистите: цветът, светлината, въздухът, природата – както са ги разбирали Рьоноар или Писаро – не го привличат. Той има дълги периоди на пълно пренебрежение към цвета и в това, както и в много други неща, изглежда, е сроден с Леонардо да Винчи. “Не рисувам от натура, а с помощта на натурата” – казва той. Ето и други негови думи, които обясняват много: “Изобразявам света не такъв, какъвто го виждам, а такъв, какъвто го мисля.”

За Пикасо сюжетът на картината е извънредно важен. Литературата в живописта не му пречи, напротив, той я търси. У него има редица сюжети, към които в продължение на петдесет години постоянно се е връщал: майчинството, ужасите на войната, прелестта на простотата, трагедията на художника, който напразно се опитва да предаде великолепието на живота. Обича някои герои от митологията – Орфей, Минотавъра. Боят с бикове и страшната глава на бика сякаш го преследват. През целия си живот е рисувал гълъби, за него това не са просто птици, а любими образи.

Някои произведения на Пикасо ужасяват: в тях светът е непоносимо уродлив и цялата сила на художника е насочена към това, да покаже тая уродливост. Той сякаш разголва видимия свят, разсича го на парчета и казва: “Напразно сте се любували на благоприличната маска.” Може да нарисува една и съща жена съвършена, ангелска, безкрайно привлекателна и – ден или месец по-късно – чудовищна.

Често наричат “Гуерника” шедьовър на Пикасо. Ще припомня как се роди тая картина. През 1937 година хитлеристки летци разрушиха градчето Гуерника в Северна Испания. Картината на Пикасо бе нарисувана непосредствено след това и бе изложена през лятото на 1937 година в павилиона на републиканска Испания на Международното изложение в Париж. След Хирошима и Нагасаки ние разбираме колко примитивно е било нападението над Гуерника. Ала в него Пикасо бе почувствал началото на ужасните години с масово изтребване на хора. За него 1937 година стана това, което е била за Гоя 1808 година, когато френските окупатори смазали испанската революция. През 1946 година, след Втората световна война, отново видях “Гуерника”. За мене това е най-вярното, най-реалистичното изобразяване на ужасете и трагедията в съвременните войни; не мога да гледам това платно спокойно. Спомням си думите на Матис за Пикасо: “Можете винаги да се възхищавате от него – той рисува със собствената си кръв…”

© Венцеслав Константинов, „Пабло Пикасо през погледа на Иля Еренбург”

AFISH.BG

Tags: пабло пикасо
afish

afish

категории

  • uncategorized (7)
  • Изложби (347)
  • Интервю (50)
  • Кино (590)
  • Книги (413)
  • Музика (527)
  • Новини (780)
  • Откъс на деня (709)
  • Поезия в събота (643)
  • Театър (189)
  • Цитати (871)
  • Четива (79)
  • За нас
  • За реклама
  • Поверителност
  • За контакт
Съдържанието на този уеб сайт и технологиите, използвани в него, са под закрила на Закона за авторското право и сродните му права. Всички статии, репортажи, интервюта и други текстови, графични и видео материали, публикувани в сайта, са собственост на AFISH.BG, освен ако изрично е посочено друго. Допуска се публикуване на текстови материали само след писмено съгласие на AFISH.BG, посочване на източника и добавяне на линк към www.afish.bg. 
Използването на графични и видео материали, публикувани в сайта, е строго забранено. Нарушителите ще бъдат санкционирани с цялата строгост на закона.  Прочети повече на: https://www.afish.bg/
No Result
View All Result

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In

Add New Playlist