Емилия Луиза Фльоге била спътница, муза и приятелка на Густав Климт в продължение на 27 години. Той не се оженил за нея, но не се оженил и за никоя друга. Говорело се, че любовниците му са безчет и поне десет незаконно родени деца претендирали, че той им е баща.
Климт среща Емилия Фльоге през 1890 г., когато майка й му поръчва портрет на дъщеря си. Емилия не харесва портрета, но художника…
Художникът рез 1897 г. става един от основателите и президент на Виенския сецесион и сп. „Ver Sacrum“ („Свещена пролет“), издавано от групата, в която членува до 1908 г. Неин символ е Атина Палада – символ на мъдростта и изкуството. От началото на 1890-те години Климт ежегодно почива заедно със семейство Фльоге на езерото Атерзее, където създава много пейзажи.
През 1894 г. известният художник получава поръчка – три картини за украса на тавана в главната сграда на Виенския университет. „Философия“, „Медицина“ и „Правосъдие“ са завършени към 1900 г., но остро са критикувани заради тематиката, определяна като порнографска. По тази причина творбите никога не са поставени на мястото, за което са предназначени. Това е и последната обществена поръчка, която художникът приема. И трите работи по-късно са унищожени от СС през май 1945 г.
Климт отново разбунва общественото мнение с картината „Голата истина“ (1899). Специално за 14-ата изложба на сецесиона през 1902 г. художникът завършва фриза за Бетовен, който никога повече не е показван до 1986 г.
„Златният период“ в творчеството на Климт е белязан от позитивната реакция на критиката и е най-успешният за художника. Названието произхожда от позлатата, използвана в много от работите му, от „Дворецът на Атина“ (1898) и „Юдит“ (1901) до най-известната от този период – „Целувката“ (1907 – 1908). Златният фон и символиката, близка до византийската, насочват към мозайките на Венеция и Равена, които Климт вижда по време на пътешествието си из Италия. В същото време той се увлича по декоративното изкуство в стил ар нуво. Между 1907 и 1909 г. прави пет портрета на жени, облечени в кожи.
Климт води много обикновен живот, работи в дома си, посвещава времето си на живописта (включително на движението Сецесион) и семейството и не поддържа приятелски отношения с други художници. Достатъчно известен, за да получава много частни поръчки, той си избира само онези, които са му интересни.
Както и Роден, Климт използва митологията и алегорията, за да завоалира своята дълбоко еротична природа, а много от неговите рисунки издават чисто сексуалния му интерес към жените.
През 1911 г. картината на Климт „Живот и смърт“ получава наградата на Световната изложба в Рим.
Това са общоизвестните факти за Густав Климт. Малко известни са обаче подробности от личния му живот, извън скандалните мълви за него. Сестрата на Емилия се омъжила за брата на Климт и двамата били свързани и чрез семействата си. Когато бащата и после братът на Климт починали непосредствено един след друг, художникът изпаднал в продължителна депресия. Емилия била непрекъснато до него – тя го извеждала да се разхожда, двамата заедно учели френски и най-важното, карала го да рисува и непрекъснато се възхищавала на таланта му. Излизането от кризата било свързано с нови картини и много нови слухове за връзките на Климт с други жени.
Емилия Фльоге осъзнавала, че зависимостта й от Климт пречи на личния й живот, и решила да се справи с проблема по най-съвременния тогава начин – тръгнала на терапия при Зигмунд Фройд. Благодарение на разговорите си с него тя започнала да полага съзнателни усилия да прекъсне емоционалната си зависимост от художника и да си изгради свой живот. Така започнала историята на модна къща „Фльоге“. Емилия и сестра й открили в центъра на Виена свой салон за дамска мода, който бързо станал прочут. Емилия имала усет към цветовете и модерно мислене – тя искала моделите й да са удобни за жените. Измисляла рокли с широки ръкави, със свободен силует и необичайни кройки. И в модата те били заедно с Климт като приятели и партньори – той измислял десените на платовете, с които работела модната къща, а след това на свой ред рисувал моделите в картините си. Това било вероятно първото партньорство на дизайнер и художник в историята на модата.
Климт завещал всичките си картини на единствената жена, която го обичала през целия си живот, а образът й останал запечатан за вековете в най-известните му картини, включително „Целувката“.
AFISH.BG