• Начало
  • Цитати
  • Новини
  • Откъс на деня
  • Поезия
  • Кино
  • Музика
  • Книги
  • Изложби
  • Театър
  • Четива
No Result
View All Result
  • Начало
  • Цитати
  • Новини
  • Откъс на деня
  • Поезия
  • Кино
  • Музика
  • Книги
  • Изложби
  • Театър
  • Четива
No Result
View All Result
Afish.bg
No Result
View All Result
Home Театър

Бертолт Брехт – човекът театър

afish by afish
14 August 2016
in Театър
0
Бертолт Брехт – човекът театър
0
SHARES
61
VIEWS
Share on FacebookShare on Twitter

„Опера за три гроша”, „Добрият човек от Сечуан”, „Майка Кураж и нейните деца”, „Господин Пунтила и неговият слуга Мати”, „Кавказкият тебеширен кръг”, „Животът на Галилей”… Само една от тези пиеси да беше написал, Бертолт Брехт щеше да влезе златните страници на световната драматургия. А неговото творчество е необятно – освен прекрасни текстове за театър, той оставя богато наследство от поезия и проза. Вероятно щеше да пише още, ако точно преди 60 години на днешния ден – 14 август 1956-а, не напуска завинаги сцената на живота.

Ойген Бертолт Фридрих Брехт е роден в Аугсбург, Южна Германия, в семейството на фабрикант. В Мюнхен учи различни специалности. Естествени науки, медицина и литература – всичко това му дава богата база от познания, която няма как да не се отрази по най-добрия начин върху него като писател. Към това се добавя и опитът от Първата световна война, където Брехт е мобилизиран като санитар в аугсбургски лазарет. А който един ден Европа вече не е поле за бойни действия, той се посвещава на литературата и театъра. Развива идеята си за т.нар. епически театър. През 1928 г. се жени за известната актриса Хелене Вайгел и заедно се превръщат в любимци на публиката. Най-големият им успех идва с „Опера за три гроша”, поставена за пръв път през същата година.

Бердолт Брехт е и поет, и драматург, и режисьор, и теоретик в областта на театралното изкуство. С налагането на националсоциалистическата диктатура в Германия, е принуден да емигрира в Дания. Немското му гражданство е отнето, а творбите му са изгорени. През 1941 г. се преселва в Съединените щати с мечтата да успее да се реализира като сценарист в Холивуд. Вместо това няколко години по-късно е обявен за комунист и едва се отървава от затвора. През 1948 г. Брехт и Хелене поемат към Европа и се установяват в Източна Германия. Заедно създават световноизвестния театър „Берлинер ансамбъл”. Умира в Берлин и е погребан до своя учител по диалектика – Георг Фридрих Хегел. Днес иметона Бертолт Брехт вече е емблема за майсторски теаър.

 

Спомняме си за Бертолт Брехт с три негови стихотворения:

БАЛАДА ЗА ПРИЯТНИЯ ЖИВОТ
(По Франсоа Вийон)

1

На гения живота възхваляват –
Подслажда той ума, а не стомаха,
Огризват мишки бедната му стряха.
Тез приказки пред мене не минават!
Да води, който ще, живот смирен!
Наситих се на просяшки подслон.
Тъй птичките – оттук до Вавилон –
Не биха издържали даже ден.
Какво е свободата? Жребий лош!
Животът е приятен сред разкош!

2

А попът в „Сейнт Джон”  ближните обича,
Но също тъй обича и вината.
Опипва Мери сластно в тъмнината,
Дордето проповед пред нея срича.
Днес всеки взима според дързостта.
Говори ли ви друго, лъже той.
Дори изкуството се плаща в брой.
Похвална тук е откровеността.
Когато взимаш, заграби цял кош!
Животът е приятен сред разкош!

3

Храбрецът защитава право дело,
До сетен дъх за другите се бори
И истината винаги говори,
Та да чете еснафът нещо смело.
Но вижте го как вечер изнурен
Си ляга с безразличната жена,
Не ръкопляска никой отстрана –
Той в бъдещето взира се сломен.
Кажете: туй не е ли жребий лош?
Животът е приятен сред разкош!

4

Поел бих с радост аз подобно бреме:
Велик и сам, загледан към простора?
Ала видях отблизо тези хора
И рекох си: “Отказвай се навреме!
Гладът е мъдрост и досада, знай!
А смелостта е слава и беди.
Ах, гладен, мъдър, смел и сам бе ти,
Но вече на величието – край!
Тук няма щастие без пукнат грош:
Животът е приятен сред разкош!”

1928

 

ПЕСЕН ЗА ДОБРИТЕ ХОРА

1

Добрите хора по това се познават,
Че опознаеш ли ги,
По-добри стават. Добрите хора
Те приканват да ги направиш по-добри. Защото
Нали човек поумнява, като се вслушва,
Щом нещо му казват?

2

В същото време обаче
Те правят по-добър онзи, който ги гледа
И когото те гледат. Помагат ни те
Не като ни улесняват да се сдобием
С храна или яснота, а като знаем,
Че те съществуват и променят света.

3

Идеш ли у тях, ще ги намериш.
Те си спомнят своя стар образ
От последната ваша среща.
Колкото и да са променени –
Защото тъкмо те се променят, –
Най-много да са станали по-разбираеми.

4

Те са като дом, при чийто строеж сме помагали.
Но те не ни заставят да живеем в него,
Понякога дори не разрешават.
Можем по всяко време при тях да идем, макар и
Да сме незначителни, ала
Каквото им носим, трябва да е подбрано.

5

За своите дарове те винаги намират причини,
А видят ли ги захвърлени, смеят се.
Но и с това ни доказват,
Че изоставим ли себе си,
И тях изоставяме.

6

Извършат ли грешка, ние се смеем:
Защото сложат ли камък не на място,
Гледайки ги, съзираме
Точното място.
Те печелят всеки ден интереса ни, както
Всеки ден си печелят хляба.
Те са встрастени в нещо,
Което е извън тях.

7

Добрите хора ни привличат,
Сякаш нищо не могат да свършат сами.
Всички техни отговори съдържат нови въпроси.
В решителни мигове, когато корабите потъват,
Внезапно откриваме, че те ни гледат с широко
Разтворени очи.
Макар такива, каквито сме, да не им харесваме,
Те все пак са в съгласие с нас.

1939

 

МАСКАТА НА ЗЛОТО

На стената ми виси дървена японска маска
На зъл демон, изписана със златен лак.
Съчувствено разглеждам
Изпъкналите жили по челòто, издаващи
Как уморително е да си зъл.

1942

 

Ето и част от едно прекрасно есе на Брехт:

 

ЛИРИКЪТ НЯМА ЗАЩО ДА СЕ СТРАХУВА ОТ РАЗУМА

„Някои от хората, чиито стихове чета, познавам лично. Често се чудя, че не един от тях издават в своите стихотворения далеч по-малко разум, отколкото в другите си изяви. Нима смятат поезията за чисто творение на чувствата? Нима вярват, че изобщо съществуват чисти творения на чувствата? Ако вярват в подобно нещо, би следвало все пак поне да знаят, че чувствата могат да бъдат също тъй фалшиви, както и мислите. Това би трябвало да ги направи предпазливи (…)

Ако поетичното намерение е сполучливо, тогава чувството и разсъдъкът работят в пълно съзвучие. Те радостно си подвикват: „Реши ти!”

Източник liternet.bg

 

AFISH.BG

Tags: бертолт бретхтпиесипоезиятеатър
afish

afish

категории

  • uncategorized (6)
  • Изложби (351)
  • Интервю (51)
  • Кино (597)
  • Книги (420)
  • Музика (535)
  • Новини (820)
  • Откъс на деня (739)
  • Поезия (658)
  • Театър (198)
  • Цитати (884)
  • Четива (95)
  • За нас
  • За реклама
  • Поверителност
  • За контакт
Съдържанието на този уеб сайт и технологиите, използвани в него, са под закрила на Закона за авторското право и сродните му права. Всички статии, репортажи, интервюта и други текстови, графични и видео материали, публикувани в сайта, са собственост на AFISH.BG, освен ако изрично е посочено друго. Допуска се публикуване на текстови материали само след писмено съгласие на AFISH.BG, посочване на източника и добавяне на линк към www.afish.bg. 
Използването на графични и видео материали, публикувани в сайта, е строго забранено. Нарушителите ще бъдат санкционирани с цялата строгост на закона.  Прочети повече на: https://www.afish.bg/
No Result
View All Result

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In

Add New Playlist