Успехите и постиженията на мъжете дизайнери са популярни и добре каталогизирани за историята. Хора като Франк Лойд Райт обаче далеч не са единствените артистични личности, които са оказали влияние върху всичко, което виждат очите ни – от класическата архитектура до съвременните дизайнерски тенденции. В действителност това са направили и много жени – талантът и фантазията им са оставили траен отпечатък върху графичния дизайн в световен мащаб.
Кои са те? Откриваме ги в класация на сп. „Creativemarket”. А гордостта в нея е присъствието и на българка сред 10-те дами, които промениха света на дизайна. Вижте кои са те:
Бони Маклийн
Тя е една от малкото наистина значими жени в света на дизайна, която вероятно познавате – известни са нейните концертни постери. Музеят за модерно изкуство в Ню Йорк представя две нейни произведения, едно от които е плакат на „The Doors” от 1967 г. Въпреки таланта и постиженията си, Бони Маклийн не е особено популярно име.
Ан Уилсън
Тя е родена в Детройт и е автор на многобройни произведения на изкуството, създавани в продължение на две десетилетия. Един от най-интересните факти за артинсталациите на Ан Уилсън е, че тя често използва всичко – от човешка коса до дантели, за да изрази отношението си към някои социални теми.
Люба Лукова
Тя е ангажирана със създаването на графичен дизайн за обществено потребление. Това й помага да представи собствените си идеи относно социалната справедливост. Творби на Люба Лукова също са намерили място в колекцията на Музея за съвременно изкуство.
Нейната най-известна творба – „Няма смърт за песните”, ситопечат, от 1987 година, оказва траен отпечатък в публичното съзнание.
Мери Кретсингер
Тя фокусира вниманието си в това да създава единствени по рода си произведения от метал и емайл. Бижутата на Мери Кретсингер са нейното изразно средство, а част от сътвореното от ръцете й е в експозициите на музеи по целия свят. Макар никога да не работи с цел масово производство, художничката измисля заменяеми висулки за обеци – идеята й е прегърната и от други дизайнери на бижута.
Лина Бо Барди
Родена в Бразилия, тя започва да се занимава професионално с изкуството и архитектурен дизайн, веднага след като завършва колеж през 1939-а. През следващите 53 години Лина Бо Барди (1914-1992) работи по разнообразни проекти, сред които е и основаването на списание „Хабитат”. В концепцията му е залегнала идеята да се създава интериорен дизайн, който да помага на хората да използват максимално своя потенциал. Художничката е автор и на съвременни, минималистични работи като литографията „Exposição da Agricultura Paulista”, която в момента също е в Музея за модерно изкуство.
Магда Маутнер фон Маркхоф
Светът на дизайна и книгоиздаването е изключително задължен на Магда Маутнер фон Маркхоф. През 1905 г. тя създава впечатляваща гравюра върху дърво – „Kalenderbilderbuch”, която представлява „календарна книга с рисунки“. По-късно този стил е широко заимстван от много издатели. Популярна е и наложената от Фон Маркхоф смесица от два цвята с отличителен шрифт – също доста повтаряна от редица графични дизайнери.
Маришка Караш
Модните тенденции и графичният дизайн често се преплитат, особено когато става дума за избор на цветове. В крайна сметка модата, налагана от Маришка Караш, е вдъхновена от любовта й към… бродирането – факт, който тотално променя кариерата на дизайнерката. Впечатляващата смесица между американския дизайн от ХХ век и унгарските фолклорни елементи, която тя създава, оставя неоспорим отпечатък върху изкуството на ръкоделието.
Хелене Хасбауер-Уолрат
През 20-те 30-те години на ХХ век представянето на съвременните интериорни дизайнерски елементи на архитектурни изложения е обичайна практика. Специално внимание се обръща на кухните, затова Хелене Хасбауер-Уолрат решава да комбинира уменията си в графичния дизайн с най-новите кухненски конфигурации. Така създава истински произведения на изкуството, които служат и като реклама. Използването на цвят и пространство от Хасбауер-Уолрат днес изглежда също толкова привлекателно, както е било и преди седем десетилетия.
Рут Асава
Голяма част от кариерата на художничката с японско-американски произход е обвързана с обществени поръчки. Вместо просто да проектира функционални обществени фонтани обаче, Асава вмъква нещо уникално в творбите си. Тя решава да направи опит с телени скулптури, като ги превърне в природни абстракции и внесе геометричен ред и живот в тях. Нейните творби все още могат да се видят в редица градове (напр. Сан Франциско, САЩ). Освен това, Асава успява да осигури на бъдещите поколения възможността да учат тайните на изящното и красивото, като основава Училище за изкуства „Рут Асава” – разбира се, в Сан Франциско.
Вивиана Турун
Тя има свеж подход в работата си, когато в ръцете й попада сребро и трябва да сътвори от него бижута. Именно с тях Вивиан Турун се утвърждава като един от най-значимите съвременни художници приложници, работещи с благородния материал, в Швеция.
Турун е известна и с това, че е първата жена сред майсторите на сребро, която получава международно признание. Нейният дизайн за часовници, известен като „Vivianna”, е едно от най-разпознаваемите й творения. Той изглежда доста необичаен при лансирането му през 60-те години на ХХ век. Тя избягва стандартния шаблон за часовник, за да създаде творба, която да накара хората да разсъждават върху ограниченото време на живота им, а не да следват живот, управляван от самото време.
Източник: creativemarket.com
На заглавната снимка – гравюрата на Магда Маутнер фон Маркхоф
AFISH.BG