Фрида Кало е мексиканска художничка, представителка на така нареченото „наивно изкуство”, известна с непокорния си дух и неконвенционалния си стил както в изкуството, така и в личния си живот. Нейното творчество е смесица от реализъм, символизъм и сюрреализъм, примесено с мексикански национализъм и фолклор. Съпруга е на известния мексикански стенописец Диего Ривера. Автор е на 143 картини, 55 от които са автопортрети.
Родена е в предградие на гр. Мексико на 6 юли 1907 г. в семейство на немски емигрант и испанка, което е родом от Америка. Шестгодишна, се разболява от детски паралич и следствие болестта десният й крак остава по-слаб и по-къс. Когато е на 18 години попада в тежка трамвайна катастрофа, от която оживява след множество тежки травми – раздробява бедренната си кост, поврежда гръбнака си на три места, счупва двете си бедра и десния крак на единадесет места. Това е причина по-късно въпреки огромното си желание да остане бездетна. Претърпява тридесет и две операции по време на целия си живот, често остава приковавана към легло за дълги периоди от време, а към края на живота си, през 1952 година, загубва и десния си крак, който е ампутиран до коляното след гангрена.
Започва да рисува именно докато е неподвижна, в месеците след катастрофата.
През 1929 година става жена на Диего Ривера. Тя му се възхищава още като дете и мечтае да се ожени за него. Той е на 43, а тя на 22 години. Сближава ги не само изкуството, но и общите им политически убеждения. Техният бурен семеен живот става легендарен. По време на брака Диего има много извънбрачни връзки, включително с по-малката сестра на Фрида. Тя страда много от това, но и тя от своя страна има сексуални отношения както с жени, така и с мъже. Те се развеждат през ноември 1939 г., но се женят отново през декември 1940 г.
През 1939 година произведенията на Кало стават сензация в Париж по време на тематична изложба, посветена на мексиканската култура. Лувърът закупува една от картините ѝ. Те са повлияни от мексиканската култура, което е видно от избора на ярки цветове и драматичния символизъм. В нейните картини често присъства маймуната. В мексиканската митология тя е символ на похот. Изкуството ѝ комбинира елементи от класическата мексиканска религиозна традиция със сюрреалистични елементи, като някои творби са твърде абстрактни.
Освен закупуването на нейна картина от Лувъра, като цяло творчеството ѝ остава непознато за широката публика десетки години след смъртта ѝ. Тя е известна най-вече като жената на Диего Ривера. Всичко това се променя едва през 80-те години на 20-ти век.
На 21 юни 2001 г. тя става първата жена мексиканка, която е удостоена с пощенска марка в САЩ.
През 2002 г. по живота ѝ е направен филм със Салма Хайек в главната роля.
През 2005 г. е организирана международна изложба с нейни произведения, а от 2010 година 500 песо в Мексико носят нейния лик и този на Диего.
AFISH.BG