Когато Джордж Лукас решава да заснеме „Междузвездни войни”, никой не приема проекта му насериозно. Никой не иска да поеме риска с високобюджетната фантастика за най-младата публика, никой не вярва във филм, в които няма нито една звезда, а първата версия на сценария започва с думите „ще става дума за Мейс Уинду, достопочтения Джедай от Опучи, свързан с Усби Cи Джей, ученик на прославения джедай…” Всички съветват Лукас да се заеме вместо това с интелигентно американско кино.
Лукас снима “Междузвездни войни” с Харисън Форд, който тогава не е още звезда
Но след успеха на втория му филм „Американски графити” Лукас е решил никога да не се връща към „умния” стил на новия Холивуд, въпреки съветите на приятеля си Франсис Форд Копола, който е продуцент на първите му два филма. Франсис настоява: „Джордж, сега е времето да не спираш и да снимаш нещо наистина значимо. Искам да станеш режисьор на „Апокалипсис сега”. Лукас дълго се колебае, дори отива до Филипините, за да открие място за снимките, но в крайна сметка отказва и Копола режисира сам филма.
Копола е не само негов приятел, но и продуцент в началните му стъпки
Основната причина за решението му е желанието да направи филм за най-младата, „диснева” аудитория. Самото Disney студио по това време почти няма пълнометражни филми и нишата на големите семейни филми все още не е запълнена. Може би Лукас разбирал, че за филмовата индустрия предстоят големи промени и катализатор ще стане и неговият филм, който на практика възражда жанра „семейно кино”.
Предварителният договор за производството на „Войните” Лукас и студиото Twentieth Century Fox подписват преди излизането на „Графитите”, но зрителският успех на лентата позволява на режисьора да принуди шефовете да преразгледат условията на сделката. Според новите изисквания на Лукас, бюджетът трябва да бъде увеличен до 10-12 милиона долара, а самият Лукас, освен хонорар, получава и правата за разпространение на стоки, базирана на филма, саундтрака, и други свързани с лентата продукти.
Лукас с Куросава, чийто филм “Трима негодници в скритата крепост” вдъхновяват младия режисьор
В средата на седемдесетте индустрията на мърчандайза не е много развита и студиото без проблем се съгласява. Само след няколко години става ясно, че Лукас е сключил уникален договор, който му гарантира приходи до края на живота му.
Но има един голям проблем – никой не знае как се снима такова кино. Втори проблем – никой не разбира нужно ли е изобщо такова кино. Младите холивудски режисьори основно снимат за по-възрастна аудитория, но Лукас решава да рискува и печели. С успеха си той и Спилбърг въвеждат златното правило на Холивуд за десетилетия напред – кино трябва да се снима на първо място за тинейджъри, именно те са най-активната и… платежоспособна аудитория.
Лукас съзнателно или интуитивно чувства, че „Междузвездни войни” не трябва да бъде просто научна фантастика за космоса, а филм, който създава цяла вселена, въз основа на която може да се измисли и приложи всеки сюжет. И с характерния си хъс се заравя в книги и филми в търсене на вдъхновение. За основа взима „Космическа одисея” и фантастичните серии за Бък Роджърс. Във филма на Кубрик Лукас се възхищава на визуалния разкош, а от шоуто му харесва леката и непринудена атмосфера. Той всячески се старае „Междузвездни войни” да станат комбинация от тези две неща. Както след това признава Спилбърг, Лукас напълно успява в начинанието си – той създава филм „синтез на два жанра”.
Но до успеха все още е далеч. Лукас започва да пише сценария през 1972 г. под влияние на книгите на американския изследовател на природата и митовете Джоузеф Кембъл, както и Карлос Кастанеда, чийто Дон Хуан е прототип на Оби-Уан Кеноби. Но това е само началото – Лукас жадно поглъща всичко около себе си и от малко зрънце сътворява цяла вселена. Смята се, че основната история на на „Междузвездни войни” е заимствана от филма на Акира Куросава „Трима негодници в скритата крепост”. Голяма част от сценария е взет от живота – Сенатът и империята от реалното правителство, приятелството между Люк и Хан Соло – от собствените му отношения с Копола, а основна тема прави противопоставянето на могъщата власт.
Екипът на режисьора го следва неотлъчно в реализиране на идеите му
Лукас пише и пренаписва – героите са или прекалено много, или пък недостатъчно. Линиите на отделните персонажи, като принцеса Лея, ту се намаляват до няколко сцени, ту се превръщат в основни. Дарт Вейдър и Оби-Уан Кеноби, които в един от първите варианти на сценария са един герой, в крайна сметка стават двама. Силата била разделена на добра и лоша, а Анакин Старкилър се превръща в Люк Скайуокър… След две години и половина, Лукас най-накрая завършва сценария и започва подготовка за снимките, които са не по-малко трудно изпитание. Но резултатът е нещо повече от успех. А днес по екраните е вече осмият филм от поредицата “RogueOne: История от Междузвездни войни”, който само за първия си ден по кината събра 29 млн. долара. От момента на премиерата на първия епизод от сагата 25 май 1977 г. и началните надписи ”Преди много години, в една далечна галактика…” киното се промени. Очевидно силата е била с Джордж Лукас.
Челна снимка: Младият режисьор се налага в Холивуд с нестандартното си мислене
AFISH.BG