През последните години търсенето на произведения на Амедео Модилиани става все по-голямо.Само през миналата 2015-а негови творби са продадени за общо 251 милиона долара, сочи статистиката на „Artprice”. А това лято – на 21 юни, на търг в лондонската „Сотбис” бе купен „Портрет на Жан Ебютерн” (1919) за 34,4 милиона паунда – далеч над прогнозираните 28 милиона.
Според познавачи цените са вдигнати от „Легнало голо тяло” (1917-1918), която бе продадена за 170,4 милиона долара на китайския милиардер Лю Юкиян през миналия ноември. Същевременно галерия „Тate Modern” в Лондон планира мащабно проучване на италианския художник между 22 ноември 2017-а. и 2 април 2018 г.
Всичко това накара авторитетни експерти да започнат съвместен изследователски проект, който да направи пълен т.нар. каталог резоне с творчеството на италианския художник. Според тях на пазара с творби на Модилиани има доста несигурност, свързана с автентичността на някои творби. Предлагат се фалшификати, недостигат и надеждни експертни познания, да не говорим за „боричканията” между различни изследователи.
Поне петима изкуствоведи досега са създали „каталози резонета” на живописните картини на Модилиани, но само един е приет от повечето аукционни къщи – този на Амброджио Серони, последно осъвременен през 1972 г. Този каталог обаче има своите недостатъци – Серони е включил само творби, които лично е виждал. А е известно, че изследователят никога не е ходил в САЩ.
Новосформираната организация с нестопанска цел – „Проектът Модилиани”, е основана от уважавания учен Кенет Уейн, който изучава художника в продължение на 30 години. Експертът се присъединява към впечатляваща група френски куратори и реставратори, сред които Бриджит Леал, заместник-директор на Центъра „Помпиду”, Софи Кребс, главен уредник на модерното изкуство в „Musée d’art moderne de la Ville” в Париж, и Сесил Жирардо, уредник в парижкия „Musée de l’Orangerie”. Те ще работят под ръководството на Мишел Мену, главен уредник на Центъра за изследвания и реставрация на музеите във Франция.
Засега усилията на учените са насочени към анализ и изясняване на техниката на Модилиани и методите му на работа. Първо ще работят по произведения, намиращи се във френски обществени колекции, а след това ще разширят дейността си и в други държави.„Ще има и по-нататъшно развитие, и още новини преди края на годината. Нека просто кажем, че една вълнуваща първа стъпка е направена. Очаквайте новини, които ще ви изненадат”, казва Кенет Уейн.
На заглавната снимка – Амедео Модилиани, „Легнало голо тяло” (1917-1918)
AFISH.BG