Уебър е едва 21-годишен, когато създава рок-операта “Исус Христос – суперзвезда”. Темата на легендарното произведение се носела във въздуха. През шейсетте години Джон Ленън заявява, че той и “Бийтълс” са популярни колкото Исус Христос. Така Уебър и Тим Райс, авторът на текстовете му, се застъпват за Спасителя. Те записват двоен албум в Лондон, но отначало никой не им обръща внимание.
Безразличието на публиката и критиката в началото на кариерата на Ендрю Лойд Уебър било временно явление. Усещайки духа на своето време, той и приятелят му Тим Райс решават да представят “Исус Христос – суперзвезда” в Америка. Там фурорът бил абсолютен. Всички театри искали да поставят шоуто. В главата на Райс хрумнала идеята да пусне слух, че в бродуейска постановка, за която досега никой не е чувал, ролята на Христос ще бъде изпълнена от самия Джон Ленън. Мълвата достигнала и до певеца и той заявил, че ще приеме само ако като Мария Магдалена се изяви Йоко Оно. По-добра реклама от тази за спектакъла не можело да има. Разбира се, звездното семейство не играло, но през 1971 г. мюзикълът бил поставен в бродуейски театър и цели седем години не бил свалян от сцената. На 23-годишна възраст Уебър се жени за 18-годишната Сара Хюгил, дъщеря на президента на захарния монопол Tate and Lyle. Тя изглеждала по-възрастна от годините си и напомняла на майка му Джин. Сара бързо обсебила мъжа си и започнала да го превъзпитава. В нея нямало нищо сексапилно, но и Уебър не знаел какво значи това. Въпреки че тя му родила две деца, но единственото, от което той се нуждаел, бил роялът. Котките също го вдъхновявали. След венчавката си със Сара на стълбите на църквата се появила изящна рижа котка, която така го трогнала, че забравил за младоженката. Така Уебър решил да напише мюзикъл по детската книжка на Томас Елиът “Ръководство на практичните котки”. Никой от обкръжението му не приел идеята сериозно. Но той завършил творбата си и я занесъл на лондонския продуцент Камерън Макинтош. „Това на прилича на нищо, правено досега”, нерешително казал Уебър. А Макинтош възкликнал: „Това ми прилича на милион лири стерлинги.” “Котките” се превръща в най-известния мюзикъл, Уебър получава световно признание, а на сцената се запознава и с втората си жена – Сара Брайтман, която по това време е едва 19-годишна. Младата и напориста Сара Брайтман принудила Ендрю Лойд Уебър да се ожени за нея, лъжейки го, че е бременна. В началото на брака им двамата постоянно се появявали заедно по ресторанти и приеми, но творецът съвсем не изглаждал като щастлив човек. Освен това трябвало постоянно да е нащрек, защото младата му жена можела да го направи рогоносец. Майка му Джин го посъветвала да настоява за деца, но Сара отказала. Уебър я направил ученичка на Пласидо Доминго и тя по цял ден репетирала, а вечер се прибирала раздразнена. Веднъж пред брат си Джулиан Ендрю споделя: “Не знам за какво ми е този живот. Имам дом, замък, самолет и всички са огромни. А аз сред всичко това се чувствам като пигмей, от когото никой не се нуждае. Постоянно съм между два континета. Тази сутрин се спускам сам в планината със Стивън Спилбърг или София Лорен, а утре сутрин заседавам в Лондон със Съвета на директорите на звукозаписната компания. След това – преговори, репетиции, спектакли. Ненавиждам всичко това.” Няколко години по-късно Ендрю се жени за известната ездачка Мадлен Гардон, която отново го връща в релсите.
Със Сара Брайтън
А днес цяла Европа чества 70-годишнината на гения Уебър под мотото „Без маска”. Вече излезе от печат автобиографичната му книга, носеща това заглавие, както и платинената колекция, събрала най-прочутите му произведения – „Котките”, „Исус Христос – суперзвезда”, „Евита”, „Фантомът на операта” в изпълнение на Барбра Стрейзънд, Грегъри Портър, Лана Дел Рей, Мадона, Бионсе, Никол Шерцингер, Сара Брайтман и други световни изпълнители.
Глен Клоуз и Андрю Лойд Уебър
Годишнината на знаменития композитор ще премине със знаменателно турне на най-прочутата му рок опера „Исус Христос – суперзвезда”, което завъшва в София на 5, 6 и 7 април в НДК.
AFISH.BG