Наричат го „най-интелигентния жив драматург на Великобритания”. Някои дори отиват още по-далеч в оценките си, обявявайки го за „драматург №1 на планетата”. На него дължим филмовите сценарий за „Влюбеният Шекспир” (съвместно с Марк Норман, награда „Оскар”, 1999) и „Ултиматумът на Борн”, за „Били Батгейт” и „Империята на слънцето”. Негови са и пиесите „Розенкранц и Гилденстерн са мъртви”, „Истинското нещо”, „Аркадия”, „Брегът на Утопията”, „Рокендрол”, „Всеки порядъчен момък се нуждае от подкрепа”, „Травестии” и др.
Той е Том Стопард. Сър Томас Стопард. Британският драматург, режисьор, киносценарист и критик е роден на 3 юли 1937 г. в Злин, Чехословакия, и днес празнува своя 79-и рожден ден. Истинското му име е Томаш Щрауслер. През 1939 г. семейството му е принудено да се премести в Сингапур, бягайки от нацистите. След като баща му е убит от японски войник, Том и близките му поемат към Индия, а после се установяват във Великобритания и момчето приема фамилията на втория си баща, капитан Стопард.
На 17 години бъдещият драматург напуска гимназията, започва да се изявява като журналист. Не завършва висше образование, но това явно не е било необходимо за писателският му талант. Носител е на множество театрални, кино- и литературни награди, а през 2013-а е удостоен с приза за цялостно творчество (Screen Laurel Award) от Американската гилдия на писателите.
Представяме ви избрани цитати от сър Том Стопард:
„Детството е последният ти шанс за щастие. След това знаеш твъде много.”
„Ако носиш детството в себе си, никога няма да остарееш.”
„Можеш да станеш художник по два начина. Първият: да правиш това, което всички смятат за изкуство. Вторият: да накараш всички да мислят, че изкуство е това, което ти правиш.”
„Един китаец от династията Тан, който според някои бил голям философ, веднъж сънувал, че е пеперуда. От този миг човекът никога вече не бил напълно убеден в това, че не е пеперуда, на която й се е присънило, че е китайски философ.”
„В Цюрих, по време на войната научих три неща. Първо – или си революционер, или не си, но ако не си, можеш да бъдеш каквото си поискаш, даже художник. Второ – ако не можеш да бъдеш художник, то тогава можеш да си абсолютен революционер. А третото… Третото го забравих.”
„Не смятам, че писателят е светец, но думите за мен са свещни. Те заслужават уважение. Изберете благите, подредете ги в правилния ред и нещо ще се промени в света. А децата ще четат стиховете ви, дори след вашата смърт.”
„Дружелюбието е умение да търпиш с огромна радост глупаците. Кеймбридж дава невероятни вазможности за упражения в това удоволствие.”
„Научният подход е форма на защита от обикновеното чувство на страх.”
„Какво е свободата? Това е, когато мога да си пея в банята толкова високо, че да не преча на съседа да се разпява с друга мелодия.”
О, господи, що за безмозъчно поколение! Цялата ви философия е изписана на тениските!”
„Предателството не е грях, когато е извършено на шега.”
„Демокрация – това не е гласуване, а преброяване на гласове.”
„Проблемът на хората е, че почти никой вече не се държи естествено. Всички се държат така, както се очаква от тях… Целият ни живот днес е такъв. Дори да мислиш нормално не бива, защото вече ти е вменено мнение, което трябва да изразиш. Оригиналността се изгуби. Въпреки това е трудно да се откажем от вярата в човешката неповторимост.”
„Ние принадлежим към групата на онези нации, които сякаш не влизат в състава на човечеството, а съществуват само за да дадат на света някакъв урок.”
„Няма нищо по-неубедително от неубедителната смърт”
„Когато ти забранят да мислиш, всяка идея става революционна.”
„Целта всъщност е нищо. Извисява ни не целта, а самата жажда за знание.”
„Вземете които и да са хиляда човека. Сред тях винаги ще се намерят 900, които работят как да е; 90, които постигат някакви резултати; 9, които са истински майстори в работата си, и 1 тип, който рисува труда на останалите 999.”
„Всеки изход е вход за някъде другаде.”
„Животът е хазартна игра с нищожни шансове.”
„Единственият вход е раждането. Единственият изход е смъртта. Трябват ли ти още ориентири?”
„Имам мобилен телефон, но никой – дори самият аз – не знае номера му.”
„Коментарите са евтини, но фактите струват скъпо.”
Снимка – www.telegraph.co.uk
AFISH.BG