Рожденото ѝ име е Сара-Мари-Анриет Розин Бернар. Добива известност през 1870-те и с успех гастролира в Европа и Америка. Наречена от писателя Оскар Уайлд „Божествената Сара“, тя остава безспорната кралица на френската романтична и класическа трагедия. Тя почти самостоятелно революционизира мястото на жените в класическия театър с нейните изумително емоционални и експресивни роли. Красивият ѝ глас, наречен златен, грацията на нейните движения и страстната ѝ натура я превръщат в най-прочутата актриса и една от най-магнетичните личности на своето време, според познавачи.
Оскар Уайлд пише своята „Саломе“ първо на френски език специално за Сара Бернар. Джакомо Пучини пише операта „Тоска“, след като гледа Сара Бернар в коронната ѝ роля в пиесата от Викториен Сарду „Тоска“.
През дългогодишния си творчески път Сара Бернар създава над 170 бляскави роли от ранга на Федра, Дамата с камелиите, Медея. Тя е първата жена, която дръзва да играе мъжки роли като Хамлет и Лорензачо.
Кариерата ѝ включва притежание на театри и управление на всичките ѝ театрални продукции. Прави девет турнета в Америка. Сама гради публичния си образ. Използва всяка технологична новост. Едисон записва златния ѝ глас с току-що изобретения от него фонограф. Първа от големите театрални актриси се снима в киното – техническа новост с малък по онова време артистичен престиж. Позира на много от най-модните художници.
Може би най-често фотографираната жена в света, тя става лице на множество търговски реклами на продукти – от препарати за къдрене на коса до етикети на алкохолни напитки. Изключителната ѝ популярност на актриса и театрален предприемач създава шаблона на холивудските звезди-икони такъв, какъвто го познаваме днес. Артистичните ѝ дарования включват скулптура, живопис, архитектура, писане на пиеси и романи.
Френският писател Андре Жидел пише своята книга „Сара Бернар” (преведана и на българския книжен пазар), очарован от завладяващата биография на завладяваща личност. За своя труд биографът е удостоен през 1991 година с Голямата международна награда за литературна критика за цялостно творчество.
Сара Бернар в ролята на лейди Макбет (вляво) и в ролята на Маргарита Готие в “Дамата с камелиите” на Александър Дюма-син
Върху 300 страници, Жидел ни представя звездата, легендата, иконата Сара Бернар, актрисата с невероятно сценично присъствие и със забележителен глас, вдъхновителката на най-известните писатели и художници на своето време – от Оскар Уайлд до Марсел Пруст, от Монтескьо до Ростан, от Гюстав Доре до Алфонс Муха, – първата ценителка на Жан Кокто и последната любов на Виктор Юго. Жената, разпалвала бурни страсти и печелила горещи почитатели в целия свят.
Гениалната французойка, за която илюзията е цел и може би единствена причина да се живее. Защото тя сама казва, че „Легендата винаги взима връх над историята.”
AFISH.BG