• Начало
  • Цитати
  • Новини
  • Откъс на деня
  • Поезия в събота
  • Кино
  • Музика
  • Книги
  • Изложби
  • Театър
  • Четива
No Result
View All Result
  • Начало
  • Цитати
  • Новини
  • Откъс на деня
  • Поезия в събота
  • Кино
  • Музика
  • Книги
  • Изложби
  • Театър
  • Четива
No Result
View All Result
Afish.bg
No Result
View All Result
Home Музика

Пиетро Маскани – за честта на операта

afish by afish
7 December 2016
in Музика
0
Пиетро Маскани – за честта на операта
0
SHARES
40
VIEWS
Share on FacebookShare on Twitter

Създателят на „веризма” в операта е роден на днешния ден – 7 декември, преди 153 години. „Напразно си мислят, че колосалният успех на този млад човек е резултат на умна реклама… Маскани, очевидно, е човек не само талантлив, но и много умен. Той разбира, че навсякъде се усеща духът на реализма, сближаването на изкуството с истината на живота, че човекът с неговите страсти и скърби ни е по-понятен и близък от боговете и полубоговете. Той, с чисто италианска пластичност, илюстрира избирани от него житейски драми и в резултат се получава произведение почти неотразимо привлекателно за обществеността.” Тези думи на друг велик творец – Чайковски, са може би едно от най- точните определения на успеха на Пиетро Маскани.

Именитият италиански композитор пръв осъзнава, че най-завладяващи са сюжетите, почерпани направо от живота на хората и пресъздаващи действителността такава, каквато е.

Постановките на “Селска чест” в Италия са рекламирани с богати илюстрации 

Маскани е роден в семейството на пекар, голям любител на музиката. Забелязвайки в сина си музикални способности, баща му, без да жали оскъдните си средства, му наема учител – баритона Емилио Биянки, който подготвя малкия Пиетро за музикалния лицей “Керубини”. На 13 Маскани пише симфония и „Аве Мария”, които са изпълнени с голям успех. Способният младеж продължава обучението си в Миланската консерватория при Понкиели, където по същото време учи и Пучини. След завършване на консерваторията (1885) Маскани става диригент и ръководител на оперетни трупи, с които пътува до различни градове в Италия, дава уроци по композиция. Когато издателство „Сонцоно” обявява конкурс за едноактна опера, Маскани моли приятеля си Торджони-Торцети да напише либрето по нашумялата тогава драма на Верга „Селска чест”.

Операта е готова след 2 месеца. Без да храни големи надежди, Маскани не смее да изпрати своето „дете” за участие в конкурса. Това прави тайно от него съпругата му. „Селска чест” е удостоена с първа награда и композиторът получава месечна стипендия в продължение на 2 години. Премиерата на операта в Рим на 17 май 1890 г. има такъв успех, че композиторът едва смогва да подписва договори.

„Селска чест” поставя началото на „веризма” – новото направление в операта. То интензивно експлоатира онези средства на художествения език, които създават ефекти на драматична експресия, отворени, голи емоции, допринасящи за колоритното въплъщение на градската и селската атмосфера. За да пресъздаде тези сгъстени емоционални състояния, Маскани за първи път в оперната практика прилага т. нар. ария на вика.

Композиторът пише още 14 опери, оперети и симфонии, но никоя не стига славата на “Селска чест”

През 1891 г. операта е поставена в Ла Скала и Верди, според съвременниците му, възкликва: „Сега мога да умра спокойно – има кой да продължи живота на италианската опера.” В чест на Маскани са пуснати няколко медала, а кралят лично награждава композитора с почетното звание „Кавалер на Короната”. От Маскани чакат нови опери. Въпреки това, нито една от последвалите четиринадесет не се издига до нивото на „Селска чест”. В Ла Скала през 1895 г. е поставена музикалната трагедия „Уилям Ратклиф” – след дванадесет представления тя е свалена. През същата година фиаско претърпява и премиерата на лиричната опера „Силвано”.

През 1901 г., едновременно в Милано, Рим, Торино, Венеция, Генуа и Верона, в една и съща вечер на 17 януари, се играе операта „Маски”. Но широко рекламираното произведение, за ужас на композитора, е бурно освиркано във всички градове. В Ла Скала от провала не я спасява дори участието на Енрике Карузо и Тосканини. „Това беше най-грандиозният провал в историята на италианската опера”, пише поетесата Ада Негри.

Постановка на “Селска чест” в Метрополитън опера

Най-успешните опери на Маскани са поставени в Ла Скала (“Паризина” 1913 г., „Нерон” 1935) и в театъра “Костанци” в Рим („Ирис” 1898, „Малкия Марат” 1921). Освен опери, Маскани пише и оперети („Крал в Неапол” 1885 г., „Да!” 1919), произведения за симфоничен оркестър, музика към филми, вокални творби. Жизненият път на композитора завършва в средата на ХХ век, на 2 август 1945 г. в Рим, но името му остава записано в италианската оперна класика от края на XIX век.

 

Челна снимка: Маскани е основател на “вердизма” в операта

AFISH.BG

 

Tags: операпиетро маскани
afish

afish

категории

  • uncategorized (8)
  • Изложби (347)
  • Интервю (50)
  • Кино (590)
  • Книги (413)
  • Музика (527)
  • Новини (778)
  • Откъс на деня (704)
  • Поезия в събота (643)
  • Театър (189)
  • Цитати (871)
  • Четива (77)
  • За нас
  • За реклама
  • Поверителност
  • За контакт
Съдържанието на този уеб сайт и технологиите, използвани в него, са под закрила на Закона за авторското право и сродните му права. Всички статии, репортажи, интервюта и други текстови, графични и видео материали, публикувани в сайта, са собственост на AFISH.BG, освен ако изрично е посочено друго. Допуска се публикуване на текстови материали само след писмено съгласие на AFISH.BG, посочване на източника и добавяне на линк към www.afish.bg. 
Използването на графични и видео материали, публикувани в сайта, е строго забранено. Нарушителите ще бъдат санкционирани с цялата строгост на закона.  Прочети повече на: https://www.afish.bg/
No Result
View All Result

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In

Add New Playlist