Две от най-впечатляващите заглавия, представени и отличани на миналогодишния кинофестивл в Кан, ще бъдат сред хитовете и на международния „София филм фест 2017”, соъбщиха организаторите. По традиция, 21-ото издание на форума ще се проведе през март в НДК и други столични салони.
Носителят на „Златна палма” от Кан – „Аз, Даниел Блейк”, е хитът, на който ще се зарадва всеки заклет киноман и почитател на филмите на талантливия британец Кен Лоуч. През 2016-а всепризнатият майстор на социалното кино спечели поредната си престижна статуетка от Кан точно десет години след след „Вятърът в ечемичените ниви”. Най-новата му лента – „Аз, Даниел Блейк”, разказва историята на възрастен дърводелец, чийто живот се разпада на парчета в огромното море на бюрокрация и абсурди. Сред джунглата от сиви офиси и досадни чиновнци, осигуряващи помощи за безработни и хора в неравностойно положение, Даниел се сприятелява с Кейти (Хейли Скуайърс), самотна майка на две деца в подобна ситуация. Двамата решават, че е по-честно да не се играе по правилата на бюрократичния свят и да не бъдат фалшиви…
Кен Лоуч позира със своята “Златна палма” от Кан 2016-а
Въпреки драматичния сюжет и отчаянието на героя обаче, филмът прелива от хумор и човешка топлина. Малко след успешното представяне на Лоуч в Кан, британският в. „Гардиън” публикува дълга статия с мнения на хора от различни сфери на живота. Едни упрекават режисьора, че е прекалено дидактичен, а други го хвалят заради автентичността на екрана.
„Често си припомням една стара фраза: „Агитирайте, образовайте, организирайте” – споделя Кен Лоуч. – Мисля, че да агитираш е голяма цел, защото да проявяваш самодоволство, когато си заобиколен от нетърпими неща, е просто неприемливо. Тези герои са в капан от ситуации, налага им се да разрешат сложни конфликти. И ако можеш да откриеш драма в нещата, които са не само универсални, но и имат отношение към случващото се в момента в света, толкова по-добре. Мисля, че гневът може да бъде много конструктивен – гневът, който оставя публиката с усещането за нещо неразрешено като проблем, с някакво предизвикателство, той може да свърши и добра работа.”
Другият филм, който със сигурност ще предизвика зрителския интерес по време на „София филм фест 2017”, е „Кучета” на Богдан Мирика, който бе оличен с наградата на международнната критика (ФИПРЕССИ) в Кан. Той бе представен в конкурсната програма „Особен поглед” като „обещаващ дебют, който умело смесва криминалния жанр с елементи от уестърна, представяйки конфликти в съвременна Румъния”. Любопитното е, че България също има своя принос в тази копродукция между Фpанция, Рyмъния и Катар – продуценти от наша страна са Стефан Командарев и Катя Тричкова („Арго филм”), а снимките са осъществени с подкрепата на Националния филмов център.
Кадър от филма “Кучета”, реж. Богдан Мирика
Според Командарев „Кучета” е заснет по един мексикански начин, но историята си е наша, абсолютно може да се случи и в България”. Богдан Мирика е редактор, писател и копирайтър, който започва режисьорската си кариера през 2011 г. с късометражния филм „Bora, Bora” (награда на журито на Европейския филмов фестивал в Анже). Пълнометражният му дебют „Кучета” е носител и на голямата награда на международния фестивал в Клуж, Трансилвания, на призове от Сараево и Стокхолм, както и на номинация за Европейско откритие на годината от ЕФА 2016.
Това е разказ за продажната човешка същност, а главните герои водят вътрешна война със себе си: млад румънец се връща в селото на дядо си, когото е наследил, с твърдото решение да продаде големия и пуст имот, за да открие, че на тази земя се върти контрабанден бизнес…
С игралния си дебют “Кучета” Богдан Мирика спечели и приз от 15-ия “Трансилвания филм фест”
„Имах някакво чувство, спомени от детството ми на село в Румъния, които винаги съм носил у себе си. Понякога в летните нощи бях свидетел на жестоки спречквания между местните жители. Те използваха различни импровизирани оръжия от верига за колело до дъски или оси. Това, което ме озадачи, не беше самото насилие, а че се възприемаше като нещо нормално. Тези момчета не се нуждаеха от причина да се сбият, а просто искаха да видят кой от тях ще победи. В цялата тази свирепост и липса на морал имаше нещо наследствено. И точно за това разказвам в „Кучета”, споделя Богдан Мирика.
И двата сюжета звучат много актуално, близки до българската съвременност. Хубаво е, че ще бъдат част от 21-ия „София филм фест”.
На заглавната снимка – кадър от „Аз, Даниел Блейк”, реж. Кен Лоуч.
AFISH.BG