„Имаме правото да сме индивидуалисти, но не и щрауси непукисти…” Не, не, това не препратка към една от най-популярните песни на Графа, а творческо мото на неговата сестра, художничката Нора Ампова.
Млад и изключително талантлив артист, тя съвсем заслужено бе номинирана за тазгодишната награда „Полет в изкуството” на фондация „Стоян Камбарев”, а на 16 юни ѝ предстои да подреди своите „щраусови” картини в градската галерия на Митилини (Municipal Art Gallery of Mitilene), Лесбос, Гърция. Известна с гражданската си ангажираност, Нора е посветила творбите си на бежанската криза от последните две години. Нарекла е експозицията „Криеница” (Hide and Seek). Откриването е част от културния календар за Световния ден на бежанеца (20 юни), картините ще останат в галерията до края на месеца.
Плакатът на изложбата „Криеница” (Hide and Seek)
„В този проект щраусът се превръща в ключов символ – разкрива артистичната си концепция Нора Ампова. – Символ, изобразяващ еднакво добре бягащите от войната хора, търсещи спасение, и онези от другата страна. Жумящите, които често стискат силно затворените си очи, за да не видят това, което вече е реалност.”
Тя избира остров Лесбос като място за осъществяване на проекта заради огромната бежанска вълна, превърнала го в първо пристанище и убежище за повечето мигранти. „Това временно скривалище събира на едно място всички участници в “играта”: бягащи, спасяващи, търсещи, намиращи, уплашени, смели”, продължава Нора. И допълва:
Щрауси със спасителни жилетки са изобразени на част от картините в експозицията, посветена на мигрантите
„Най-характерна и същевременно най-ексцентричната черта в поведението на щрауса е начинът, по който той се крие, заравяйки главата си в пясъка. Тази черта ме отвежда към асоциирането на причудливата птица с човешкото поведение. Дали и ние, хората, подобно на щраусите, не „заравяме главите си” далеч от всекидневните и глобалните проблеми? Дали не се срамуваме? Бягаме, крием се и препускаме скорострелно в материалния свят, докато ценностите ни остават някъде зад нас… Всяка следваща асоциация между двата поведенчески модела ме отвежда все по дълбоко в същността на това бягане и потъване в проблемите. Тя се оформя като добре познатата на всички детска игра: криеница. Колкото и да се криеш обаче, рано или късно те намират и е твой ред да броиш.”
Нора Ампова, „Трио”
Нора Ампова е сред най-талантливите и работещи млади български творци, убедена е Цветелина Анастасова, дипломиран експерт по изобразително изкуство от Сорбоната и неин личен арт мениджър. Двете заедно реализират различни проекти в България и чужбина, включително изложби като “Образ и Подобие” (2015) в Националната художествена галерия, “Внимание: прясна боя” (2015) в Софийската градска галерия и „The Next Step Generation” (в сградата на Европейската комисия в Брюксел, Белгия, 2015). Известният колекционер Юго Вутен, който създаде огромен скулптурен парк с произведения на български автори, от скоро притежава и творби на Нора Ампова, които е изложил в своя Hugo Voeten Art Center в Херенталс, Белгия.
Според Цветелина Анастасова най-новият проект на младата художничка – „Криеница”, проучва разрушителните ефекти на войната
чрез изразните средства на изкуството, но без да взема страна – отговаря на „вече установената творческа методология на Нора Ампова, а именно създаването на картини със социална насоченост”. Защото позата на щрауса непукист не й е интересна.
Снимки: Личен архив
Виолета Цветкова, AFISH.BG