“Работих като прокълната – ден и нощ“, разказва тя на внуците си и това не е преувеличение. Дъщерята на обущар Мари Аделанд Ниели, която светът познава под името Нина Ричи, наистина не е галеник на съдбата. Баща й, надявайки се да намери клиенти сред светските дами на френската Ривиера, се премества със семейството си от Торино в Монте Карло, но скоро умира, оставяйки жена си без грош. Дванадесетгодишната Мари започва работа като шивачка и … прави първата стъпка към една бъдеща професия – очарователните шапки, нейно изобретение, стават много търсени от местните модистки.
Започнала като шивачка, Нина Ричи достига върховете в модата
На четиринайсет тя, заедно с майка си и по-голямата си сестра, работи в галантерия, а вечер продължава да се учи на шиене. Чака я работа в модна къща, където новодошлите могат да гладят, да шият копчета и да тичат „по поръчки“. След като минава през всичко това, тя може да стане най-младият стилист, после да стигне средното ниво, и накрая, след много години – до първото. Стотици момичета вървят по този труден път, но Мари не се губи в тълпата. На осемнадесет тя извоюва мястото на пръв дизайнер, а след няколко години наема шивачки, които шият дрехи по нейни скици. Един ден на спирката я вижда цветарят Луи Ричи – така Мари се превръща в Нина Ричи.
Началото е поставено през 1932 г.
Уви, бракът им не е щастлив, и скоро Нина остава сама. Тя продължава да работи неуморно и неотклонно изкачва стълбата към висшата мода. Стъпалата са трудни – тя вече трябва да се грижи и за малкия си син Робърт. В началото на 20-те години постъпва в House Ruffin, десет години по-късно става съсобственик и не е притеснена за бъдещето, когато модната къща трябва да затвори. На четиридесет и девет години вече е богата, независима, и най-сетне може да си позволи да си почине от безкрайното състезание.
Добрата кройка и високото качество на материалите са “тайната” на успеха
Нина е твърдо решена да се оттегли и вероятно щяла да изпълни намерението си, ако не бил Робърт. Синът убедил майка си да отвори модна къща на свое име. В условията на световна криза това изглеждало пълна лудост, но въпреки това през 1932 г. се появява надписът NINA RICCI, който и до днес е символ на лукс и елегантност. Първите дефилета носят на семейството късмет – Ричи познава вкусовете на клиентите си – буржоа, които предпочитат качеството пред екстравагантността. „Тайната“ е в кройката, към което се прибавят качеството на материалите и умерените цени, и става ясно защо скоро Ричи облича половин Париж.
Първата реклама на парфюма “Coeur-Joie” 1954 г.
Нейният търговски нюх извежда компанията сред първите френски производители на облекла. Но глобалният успех идва след края на войната, когато Робърт Ричи пуска първия си парфюм „Coeur-Joie“. Две години по-късно, „L’air du Temps“ носи не само слава, но и огромни печалби.
Синът на Нина Ричи – Робърт създава вълшебните аромати
Популярността на този вълшебен аромат, който, според легендата, Робърт създава за жената, която обича, не отслабва с годините – всеки пет секунди някой купува флакон „L’air du Temps“. Може би, защото той наистина излъчва очарованието на времето, когато двама художници създават своите шедьоври – майката, с присъщата сдържаност и безупречен вкус, и сина, по юношески страстно влюбен в живота.
Челна снимка: Нина Ричи – името днес е легенда
Theredlist
AFISH.BG