„Аз се стремя към силното изкуство – толкова силно, колкото и просто, и чуждо на тщеславие и егоизъм. Целта на изкуството е да поражда чувства във всички аспекти. Друга цел то не може и не бива да има.” Думите са на композитора Мануел де Фая. Роден на днешния ден – 23 ноември, през 1876 г., той отдавна се е превърнал в един от символите на Испания. Написаната от него преди повече от 100 години музика за балета „Любовна магия” продължава да се изпълнява по целия свят, а „Танцът на огъня” все така разпалва въображението на музиканти, танцьори и публика.
Мануел де Файя идва на бял свят в град Кадис, Испания. Първите си стъпки в музиката прави много рано благодарение на своята майка, известна пианистка и певица. После младежът учи при капелмайстора Брока, завършва Консерваторията в Мадрид – пиано при Хосе Таго и композиция при Филип Педрел. Именно от Педрел попива огромната любов към фолклора и превръща испанската народна музика в основа на своето творчество.
В началото на кариерата си Де Файя пише за различни музикални театри. Композира операта „Кратък живот” (1905) и печели с нея наградата на Академията за изящни изкуства в Мадрид. През 1907 г. заминава за Париж. Там изучава новите музикални течения, вълнува се от импресионизма, негови приятели са композиторите Албенис, Дебюси, Равел, Пол Дюка. За няколко години става известен в цяла Западна Европа, но през 1914-а решава да се върне в родината. През 20-те години на миналия век се установява в Гранада, където се раждат и най-прекрасните му произведения – балетите „Любовна магия” и „Тривърхата шапка” и популярните „Седем испански песни” за глас и пиано.
Когато настъпват годините на Втората световна война, отвратеният от фашисткия режим композитор емигрира в Аржентина. Там остава до края на дните си, без да напише нито нота повече. Малко преди да навърши 70 години, Мануел де Фая умира на 14 ноември 1946 г., далеч от родната Испания. Признат е за национален композитор, продължител на делото на родоначалника на испанската национална музика Исак Албенис. Музиката му изобилства с народни мелодии и ритми най-вече от Андалусия и Кастилия, но претворени чрез модерните средства на импресионизма и неокласицизма.
Нотен лист от “Тривърхата шапка” на Де Фая е превърнат в пощенска марка
„Де Фая е велик композитор, магията на неговия балет „Любовна магия” е във връзката й с фламенкото. Идва и от артистичността на композитора, и от тази стара, стара артистичност и човечност на танца. Де Фая не взема фламенко мотиви, за да направи нещо с тях – не, той композира фламенко музика. Тя е откровена, естествена, разказва за опита, който всеки от нас добива в някакъв момент: при загуба на любов или при избавяне от нея. Резултатът е поразителен, удивителен, зашеметяващ – магията идва и случи ли се, не може да остане скрита”, споделя немският диригент Йорг Бирханс, който миналата година представи в Зала 1 на НДК музиката на Де Фая заедно с певиците от проекта „Еструна” на доц. Георги Петков от Нов български университет.
А сега можем да си припомним завладяващия „Танц на огъня” (част от „Любовна магия”) от Мануел де Фая в изключителното изпълнение на пианиста Артур Рубинщайн – виж приложения видеоклип.
AFISH.BG