През 1914 г. в Ню Йорк един млад американски художник на име Емануел Рудницки си купува фотоапарат, за да заснеме собствените си работи за каталози на изложби и галерии. След време той ще напише в своята автобиография: „Едва когато заснех своите картини, аз открих това, което беше скрито в тях – то се появи на чернобелите фотографии. Затова веднъж унищожих свое платно и запазих снимката.” Ето така художникът Емануел Рудницки се превръща във фотографа сюрреалист, нашумял по света като Ман Рей и тръгнал си от него точно преди 40 години на днешния ден, 18 ноември.
Актовата фотография е едно от увлеченията на Ман Рей
Ман/Емануел е роден на 27 август 1890 г. във Филаделфия, САЩ, в семейство на руски еврейски имигранти. През 1908-1912 г. учи в Академията за изящни изкуства в Ню Йорк. В началото работи като топограф и графичен дизайнер, занимава се с живопис и скулптура, но се увлича и от изкуството на американския фотограф и галерист Алфред Стиглиц. Благодарение на него се запознава с европейския авангардизъм. Първата му самостоятелна изложба е през 1915 г. в Ню Йорк, а от 1918-а започва сериозно да се занимава с художествена фотография и кино. Експериментира с различни технологии и се превръща в един от най-известните представители на художествената фотография в света.
След като известно време е на свободна практика, през 1917 г. Ман Рей се нарежда сред основателите на нюйоркската група на дадаистите. По-късно поема към Париж, където работи като професионален моден и портретен фотограф. И досега портретите, които е направил на известни личности като Андре Бретон, Джеймс Джойс, Арнолд Шьонберг, Бранкузи, Пикасо, Матис и други, са цитирани като еталон в изкуството на художествената фотография.
Фотопортрет на Пикасо, направен от Ман Рей в Париж
През 1940-а Рей се връща в Америка. Заживява в Холивуд, преподава живопис и фотография. Десет години по-късно сърцето му отново го влече към Европа. Заминава за Париж и остава там до края на дните си през 1976 г.
Специалистите нареждат Ман Рей сред пионерите на съвременната фотография. Двамата с Лий Милър разработват т.нар. процес на соларизация. Рей го използва и при портрети, и при актова фотография.
Много обичал жените, а те обожавали да му позират в студиото. Може би най-известната от тези фотографии е на Кики от Монпарнас, прочутата моделка, позирала на не един и двама от известните художници по онова време.
Най-известният фотопортрет на Кики от Манпарнас, направен от Ман Рей
Интересна е историята на запознаването им, Ман лично я описва в мемоарите си. През 20-те години, когато той пристигнал в Париж и си седял кротко в едно кафене, видял как сервитьорът отказал да обслужи две млади жени без шапки. Едната станала и се разкрещяла, направила страхотен скандал. Тогава Ман Рей и приятелите му я поканили на тяхната маса… От този ден той не спира да й прави фотопортрети.
Една от фотографиите, плод на съвместните експерименти на Ман Рей и Лий Милър
Далеч по-интересна обаче е историята му с Лий Милър. Тя била не просто негов модел, а и асистентка, и любовница, и фотограф. Връзката им била изключително продуктивна, а самата Милър се славела като една от емблемите на епохата – муза за художниците и жена със самостоятелна кариера. Парижката бохема пиела вино в чаши с формата на нейните гърди, но Ман Рей бил мъжът, с когото тя споделяла любовта и творческите си пориви.
„Снимам това, което не бих искал да нарисувам – неща, които вече съществуват”, обичал да казва фотомагьосникът.
На заглавната снимка – Роденият като Емануел Рудницки художник се превръща в прочутия фотограф Ман Рей
AFISH.BG