Ако не е била упоритостта на Робърт Земекис, Боб Гейл и Стивън Спилбърг, един от най-гледаните и любими американски филми – „Завръщане в бъдещето”, може би никога нямаше да види бял свят. Нито пък щеше да донесе милиони долари на своите създатели и огромна популярност на актьорите Майкъл Джей Фокс и Кристофър Лойд.
Ето някои любопитни подробности за фантастичната приключенска кинокомедия „Завърщане в бъдещето”, които може би не знаете:
Множество киностудии отхвърлят сценария, тъй като го смятат за прекалено детски, и препоръчват на авторите да предложат идеята си на „Disney”. Оттам също им показват вратата с мотива, че една любовна нишка между майка и син е прекалена провокация за кинокомпанията. В крайна сметка от проекта се впечатляват в „Universal Pictures”. Изпълнителен продуцент става Стивън Спилбърг, който вече е работил с авторите на сценария Робърт Земекис и Боб Гейл. Така след дълго ходене по мъките „Завръщане в бъдещето” получава зелена светлина, а Земекис сяда на режисьорския стол.
Сид Шайнбърг, шеф на „Universal Pictures”, настоява Земекис и Гейл да променят сценария. Първо, майката на Марти трябвало да бъде прекръстена от Мег на Лорейн (така се казвала съпругата на самия Шайнбърг). Освен това кинобосът смятал, че филм с думата „бъдеще” в заглавието не може да стане касов хит, затова иска то да бъде сменено с „Космически пришълец от Плутон” („Space Man From Pluto”). А в епизода, в който Марти твърди, че се казва Дарт Вейдър от планетата Вулкан, да стане „…планетата Плутон”. Шайнбърг изпраща на авторите всичките си изисквания – с част от тях те се съгласяват, но категорично отказват да променя заглавието. Тогава на помощ се притичва Спилбърг, който, в качеството си на изпълнителен продуцент, връща следния отговор на Шайнбърг: „Благодаря, Сид, за находчивата шега – много се смяхме.” И за да спаси репутацията си, Шайнбърг забравя за всякакви промени по сценария.
Първият претендент за ролята на Марти е 23-годишният тогава канадски актьор Майкъл Джей Фокс. Търсейки места за снимките на „Завръщане в…”, Земекис го среща в Пасадена, където Майкъл работи в друга продукция. Актьорът много иска да участва в новия проект на Спилбърг, но по същото време е зает и с тв сериал, чийто продуцент отказва да го пусне под предлог, че подобно участие ще се отрази зле на тв поредицата. След множество проби за ролята на Марти бил избран Ерик Щолц. След пет снимачни седмици обаче Спилбърг и Земекис откриват, че той не е подходящ за образа – бил „убийствено драматичен”, а и не се пързалял добре със скейтборд. И решават да сменят актьора, което моментално увеличава бюджета с няколко милиона долора. Това е новият шанс за Майкъл Джей Фокс. В тв сериала току-що се бил завърнал Мередит Бекстър и продуцентите на „Завръщане в…” подновяват поканата си. Този път тв продуцентът се съгласява, но с уговорката, че при необходимост актьорът ще се върне тутакси в тв шоуто. Щастливи от развръзката, Земекис и Спилбърг по-късно твърдят, че на Майкъл дори не му се налагало да играе – той бил същият като екранния Марти.
За ролята на “лудия” Док също обсъждали друг актьор – Джон Литгоу, който обаче бил зает по същото време. Вторият вариант на авторите бил Джеф Голдблум. В крайна сметка ролята, съчетаваща хареактерни черти на Алберт Айнщайн и на диригента Леополд Стоковски, получава Кристофър Лойд. Всъщност, в началото той казва „не”, но под давление на своята съпруга накрая променя решението си.
Снимките на филма продължават 100 дни и завършват на 20 април 1985 г. Датата на официалната премиерата е отложена от месец май за август. На първите тест прожекции обаче зрителите дават толкова високи оценки, че „Завръщане в бъдещето” избързва и се появява за пръв път официално пред публика на днешния ден преди 31 години.
На заглавната снимка – кадър от „Завръщане в бъдещето”
AFISH.BG