“Бог е в детайлите”
Хенри Греъм Грийн (2.10.1904 – 3.04.1991) е английски писател, драматург и критик. Той е автор на голям брой романи, в които разглежда различни етични и политически проблеми в съвременния свят. Дори преди смъртта му е ясен фактът, че той е работил в тайните служби на МИ6. Нормално е това да се отрази на творчеството му, както с присъщата проницателност, и със също така присъщия скепсис.
Агент и мъж с много любовни авантюри, Греъм Грийн чудесно преплита тези две прояви на работата и същността си в творчеството си. Романите му „Силата и славата“, „Същността на нещата“, „Краят на любовната история“, „Тихият американец“, „Нашият човек в “Пътешествия с леля ми”, „Третият”, „Монсеньор Кихот”, „Десетият”, както и почти документалният „Човешкият фактор”, неговите разкази и пиеси, му носят световна известност още приживе.
Животът и творчеството му са обект на литературни изследвания, интересът към неговата личност не стихва и вероятно още дълго той и литературното му наследство ще провокират читатели, критици и историографи.
Подбрахме за читателската си аудитория цитати от произведения на Греъм Грийн, които открехват завесата към богатото му и като количество, и като качество творчество:
“Ревнивите любовници не са така нелепи като ревнивите съпрузи. Тях ги подкрепя литературата. Те винаги са трагични образи. Никога не са комични.”
“За съжаление добротата няма никаква литературна стойност.”
“За щастието се пише дори по-трудно, отколкото за добротата.”
“Лесно се пише за болката. В страданието си ние сме ужасно индивидуални. Но какво да напиша за щастието?”
“- Любовта не свършва заради това, че не се виждаме.
– Така ли?
– Хората обичат Бог цял живот, нали? Въпреки, че не са го виждали.
– Моята любов не е такава.
– Може би няма друга любов.”
“Бог е в детайлите.”
„Човек изпитва непреодолимо желание да дразни някои хора – онези, чиито достойнства сам не притежава.“
„Ако можех, щях да пиша с обич, но пък ако пишех с обич, щях да съм друг човек: никога нямаше да изгубя обичта.“
„Светът не е съставен от черно и бяло, а по-скоро от черно и сиво.“
„Ерес — това е само другото име на свободата на мисълта.“
„Любовта е измислена от трубадурите през 11-ти век.“
„Нещастието, като набожността, може да се превърне в навик.“
„Злото беше като Питър Пан – таеше в себе си ужасяващия и страшен дар на вечната младост.”
„Дълголетието не е въпрос на години. Човек без спомени и до столетието си да доживее, пак ще си мисли, че животът му е бил кратък.”
„Единствената любов, която остава от така наречената “сексуална любов”, е любовта, която е преживяла всичко: разочарования, падения, предателства, която е приела тъжния факт, че накрая не остава никакво друго желание, освен желанието да имаш някого до себе си.”
„Писането е форма на терапия. Понякога се чудя как тези, които не пишат, композират или рисуват, успяват да се измъкнат от лудостта, меланхолията, паниката и страха в човешкия живот.”
„За актьора успехът е само отложен провал.“
„В човешките взаимоотношения добротата и лъжите струват колкото хиляда истини.”
„Моралът идва с тъжната мъдрост на възрастта, когато чувството за любопитство започва да се губи.”
„Медия е просто дума, измислена като заместител на лошата журналистика.”
„Когато не сме сигурни, сме живи.”
„Нещастието, като набожността, може да се превърне в навик.“
„Успехът е по-опасен от провала – вълните се разбиват в много по-широк бряг.”
„Славата е най-силният стимулант.“
„Реалността в нашия век не е нещо, с което да искаш да се сблъскаш.”
„Светът вече не произвежда герои.”
„Бог е създал много възможности в случай, че някои от прототипите му се провалят – това е значението на еволюцията.”
„Омразата е липса на въображение”
„Покажете ми щастлив човек и аз ще ви покажа или самовлюбеността му, егоизма и злобата му, или абсолютната му духовна слепота.”
„Мълчанието не винаги е признак на спокойствие. Понякога означава пълна обърканост на духа.”
„Ако търсите истината – шампанското е много по-добро от детектор на лъжата.”
„Човек няма талант. Аз нямам талант. Всичко опира до здрава работа и желание да отделиш необходимото време.”
„Има периоди в живота, когато човек – при наличие на известни актьорски заложби е способен да заблуди дори самия себе си.“
AFISH.BG