През 2016-а артистичният свят в България отбелязва 110 години от рождението и 20 години от смъртта на Дамата на модерното изкуство у нас, Вера Недкова (1906-1996). Това е още един повод за Националната галерия (НХГ) да отвори вратите си за представителна юбилейна изложба на именитата художничка.
От 22 декември до 26 февруари 2017 г. в залите на Двореца на пл. „Княз Александър І” в София за пръв път ще бъде представено цялостното творчество на Вера Недкова. Акцент в експозицията са живописните платна и рисунки от дарението на художничката, което тя прави на НХГ през 1995 г., месеци преди да си отиде от белия свят.
Вера Недкова, “Автопортрет”
След официалното откриване утре в 18 часа ценителите на изящното и красивото ще могат да разгледат 222 произведения, 137 от които са живопис, а 85 – рисунки. Творбите проследяват творческия път на Вера Недкова от Виенската художествена академия (1923-1930), където е студентка на проф. Карл Щерер, през изложбите й в България през 30-те години, до произведенията й от 60-те, 70-те, 80-те и началото на 90-те години на ХХ век. Много от тях не са показвани публично досега, но старателно се пазят в къщата-музей „Вера Недкова” като част от дарението.
Родена и възпитана в интелектуална среда, дъщеря на български дипломат, Вера Недкова дете насочва интереса си към изящните изкуства. През 1923-1930 следва живопис във Виена. Там е и първата й изява пред публика през 1933 г. Творбите й от този период се отличават с опростена и обобщена форма, чиста, синтетична линия и деликатен пастелен колорит.
“Интериор”
През 1934-а семейство Недкови се връща в България. Вера работи интензивно, създава композиции, пейзажи, портрети и автопортрети. Колоритът в творбите й се променя, става по-топъл, ярък и наситен, фактурата в живописните й платна се обогатява. През 1934-а и 1939-а тя организира две самостоятелни изложби в София и става член на Дружеството на новите художници.
“Акт на лунно осветление”
Ето какво разказват още кураторите на изложбата за твореца Вера Недкова: „След средата на 40-те години Недкова трудно се вписва в настъпилите промени и вкуса на времето. Между 1946-а и 1961 г., по предложение на Никола Мавродинов, художничката завежда реставрационното ателие за средновековно изкуство в Народния археологически музей. Продължава обаче да рисува, често вечер или през нощта. В творчеството й се появяват нови теми. Пейзажите й постепенно преминават в композиции от селския бит и трудовия живот. Част от картините й са с много личен и интимен характер, изпълнени са с вътрешна светлина и обаяние.
“Спомен от Созопол”
В началото на 60-те години с „размразяването” на артистичния живот у нас, Вера Недкова отново участва във всички представителни изложби. В платната й се връща онази яркост в колорита, която тя открива при първия си досег с българската среда, но вече с особена жизненост на цвета и много по-голяма наситеност. През 1973-а е открита нейна голяма изложба на ул. „Раковски” 125. Еволюцията в творбите й от този период е към по-голяма свобода и живописна експресивност. Емоционалното внушение е постигнато основно чрез пластическото изграждане на формата и разнообразието на фактурата.
“Разходка в Евксиноград”
В голяма част от картините акцентът преминава от силуета и опростената форма до експресивното и колоритно организиране на пространствените планове. От това време са и композициите, които граничат с абстракцията – линия в творчеството й, развивана съзнателно в края на 70-те и през 80-те години. Следващата й значима изложба е през 1984-а в Съюза на българските художници.”
Досега Националната галерия е представяла изкуството на Вера Недкова със самостоятелни експозиции през 2001-ва и 2006 г. През 2004 официално бе открита нейната къща-музей на ул. „11 август” № 2 в София, където са съхранява създаденото и паметта за една истинска дама на съвременното изкуство.
На заглавната снимка – Вера Недкова в своето ателие. Снимки: Национална галерия
AFISH.BG