Тези дни в Лондон за пръв път ще могат да се видят произведения на изкуството, колекционирани от Дейвид Боуи, съобщи ВВС. Частната сбирка на починалия през януари музикант ще бъде изложена до ноември 2016-а в аукционната къща „Сотбис”.
Приживе легендарният изпълнител не е афиширал публично своето увлечение. Затова публиката в британската столица навярно ще бъде изненадана от събраните от Боуи повече от 300 творби от различни сфери на изкуството. Сред експонатите са произведения на Деймиън Хърст, Хенри Мур, Марсел Дюшан и др. Според експерти общата стойност на колекцията надхвърля 10 млн. паунда (около 13 млн. долара), уточнява медията.
„Колекцията на Дейвид Боуи е уникална възможност да надникнем в света на един от най-големите творци на ХХ век – коментира Оливър Баркър, председател на „Сотбис Европа”. – Повечето от експонатите са произведения на британски художници от ХХ век. Има картини от Стенли Спенсър, Патрик Колфийлд и Питър Ланьон.”
Дейвид Боуи е отрасъл в Южен Лондон, което се оказва ключов фактор за пристрастието му към изкуството. Музикантът бил изключително впечатлен от изображенията на улични сцени, дело на Леон Кософ и Франк Ауербах. През 1998 г. музикантът споделя в интервю за „New York Times” възхищението си от една от работите на Ауербах: „Боже мой, бих искал да звуча толкова прекрасно, колкото изглежда тази картина.”
Картини на Питър Ланьон (вляво) и Франк Ауербах от колекцията на Дейвид Боуи
Певецът е очарован от британските пейзажисти и колекционира работи на Джон Вирту. Седем от неговите монохромни платна ще бъдат изложени на аукциона. Мащабната колекция на Боуи обаче не се ограничава само с британско изкуство. Сред по-необичайните произведения е например инсталацията на Марсел Дюшан „A Bruit Secret”, която представлява кълбо от медни проводници, в центъра на което е скрит неизвестен предмет. Работата се оценява на около 250 000 паунда (около 330 000 долара).
Най-скъпият експонат в колекцията е работа, наподобяваща графити, от американския художник Мишел Баския – „Air Power”. Стойността й е между 2,5 и 3,5 млн. паунда (3,3 – 4,6 млн. долара). Дейвид Боуи купува тази творба една година след като изпълнява ролята на Анди Уорхол, наставник на художника, във филма „Баския” (1996).
Боуи купува „Air Power” на Мишел Баския през 1997 г. Цената й е между 2,5 и 3,5 млн. паунда
„Бих определил тази колекция като бохемска, романтична, експресивна, емоционална. Това е изкуство, преливащо от чувства. Това е изкуство, което моментално ви въздейства на интуитивно ниво и не ви оставя равнодушни”, казва художникът и писател Матю Колинс, според когото събраното от Боуи е прекрасно отражения на неговата артистична личност.
„Единственото, което не мога да се въздържа да си купя, това са произведения на изкуството”, признава Боуи през 1999-а в интервю за ВВС. Широката публика обаче на практика не знае нищо за тайната страст на музиканта. Той не е купувал произведения на изкуството заради инвестиции или престиж, ръководейки се единствено от своите лични впечатления от художниците и техните работи. Според Колинс музикантът никога не е афиширал увлечението си, защото не е искал да изглежда жалък в очите на другите. „Убеден съм, че е колекционирал от чист ентусиазъм, а не заради престиж. Изкуството му е носело удоволствие”, допълва Колинс.
Освен това Боуи обожавал всичко, свързано с изкуство. През 1994-а става член на редколегията на специализираното издание „Modern Painters” – доста необичайна крачка за един рокизпълнител. Там Боуи се запознава и сприятелява с писателя Уилям Бойд. „Той не беше просто знаменитост, която попадна в редакцията на списанието. Той наистина искаше да допринесе с нещо ново. Боуи беше посещавал художествено училище и изкуството за него не беше просто хоби, а сериозна страст. Винаги се отнасяше много внимателно към всичко, свързано с изкуство”, спомня си Бойд.
Според писателя светът на изобразителното изкуство събужда интереса на Боуи, защото е много различен от собствената му музикална кариера. Там Дейвид можел да бъде себе си, да се потопи в атмосфера, която няма нищо общо с неговата популярност.
Боуи създава и „Издателство 21”, специализирано в издаване на албуми за изобразително изкуство. Този епизод от живота му според биографите на музиканта вероятно е най-голямата арт мистификация в историята.
Боуи организира лъскаво парти в манхатънското студио на известния художник Джеф Кунц, което било посветено на излизането от печат на книга за живота и творчеството на американския художник Нат Тейт. Къде е уловката? Нат Тейт никога не е съществувал – измисли го е Уилям Бойд.
„Без участието на Боуи цялата тази схема никога не би станала известна. Всички обичат мистификации и е хубаво от време на време някои да заблуди един куп наперени интелектуалци”, коментира Бойд, който е убеден, че Боуи е бил щастлив от участието си в подобно „събитие”.
Стереоуредбата на италианските дизайнери Акиле и Пиер Кастилиони също е част от колекцията на музиканта
Освен 267 картини, в колекцията на музиканта има и 120 мебели и скулптури. Сред тях е дори стереоуредбата от 60-те години, дело на италианските дизайнери Акиле и Пиер Кастилиони. Дори не е учудващо, че Дейвид Боуи е слушал музика именно на тази ретро машинка.
Всички средства, придобити по време на търга, ще отидат при семейството на музиката. Причината за продажбата на колекцията обаче не са парите – просто експонатите заемат твърде много място.
Снимки www.bbc.com и SOTHEBY’S
AFISH.BG