Да видиш “Целувката” на Климт, дори ако си незрящ – това вече е възможно в музея Белведере във Виена. Точно за Международния ден на белия бастун, който отбелязахме на 15 октомври, музеят представи шедьовъра във вариант, който е достъпен за тези, които опознават света опипом. Това е възможно с помощта на 3D технологии, разработвани в продължение на две години в рамките на Европейския проект AMBAV (Access to Museums for Blind and Visually Impaired People).
Едно от най-експресивните произведения на европейското изобразително изкуство, рисувано през 1907-1908 г., може да се „види” като триизмерно копие, по-малко от оригинала, върху което са разположени датчици. При докосване се включват аудиокоментари, описващи детайлите.
По думите на Райнер Делгадо от Германската общност на незрящите и хората с увредено зрение това събитие прави визуалното изкуство по-достъпно за всички, които са в неравностойно положение заради проблеми с очите. „Възможно е в бъдеще всеки от тези хора да има у дома си 3D-принтер и чрез него да има достъп до различни произведения на световното изкуство” – предполага Делгадо.
В „Целувката” австрийският художник Густав Климт (1862-1918) изобразява мъж и жена, облечени в ярки одежди, преплетени в страстна прегръдка. Платното е от така наречения златен период на художника, в който той е използвал с размах златистите багри, а понякога и истинско злато.
Биографите на Климт разказват за обстоятелствата около създаването на този шедьовър. Веднъж един граф поръчал на художника да нарисува картина, на която да е изобразена неговата възлюбена. Връчил на Климт медальон, на който била изобразена девойката в цялото си великолепие. Графът поискал на платното да са той и любимата му в страстна целувка.
Художникът изпълнил поръчката, но знатният клиент се измъчвал от въпроса – защо все пак на картината, която се нарича „Целувката”, персонажите не се целуват. Климт отговорил, че идеята му е била да изобрази желанието, настроението, атмосферата, мотивацията, която в мига на самата целувка ще хвърли и двамата в бездната на любовната наслада. Момичето харесало много картината и не след дълго се омъжило за графа.
След години самият Климт дал малко по-различна версия. Докато рисувал „Целувката” той самият се влюбил в прекрасния образ от медальона и затова изографисал горещото очакване на целувка, вместо самото сливане на устните. Това било малкото му отмъщение за графа.