• Начало
  • Цитати
  • Новини
  • Откъс на деня
  • Поезия
  • Кино
  • Музика
  • Книги
  • Изложби
  • Театър
  • Четива
No Result
View All Result
  • Начало
  • Цитати
  • Новини
  • Откъс на деня
  • Поезия
  • Кино
  • Музика
  • Книги
  • Изложби
  • Театър
  • Четива
No Result
View All Result
Afish.bg
No Result
View All Result
Home Изложби

„Черният квадрат” на Малевич – безизходност или портал към други светове

afish by afish
15 May 2017
in Изложби
0
„Черният квадрат” на Малевич – безизходност или портал към други светове
0
SHARES
40
VIEWS
Share on FacebookShare on Twitter

Първоначално привлечен от кубизма, става един от основоположниците на абстракционизма, за да създаде по-късно свой собствен стил – супрематизъм.

Казимир Малевич

Това го пише във всяка енциклопедия. Както и хиляди изследвания са побрани в хиляди страници, опитвайки се да разгадаят тайната на най-прочутата му картина „Черен квадрат”.

“Черен квадрат”

Втори век (картината е изложена през 1915 г.) се лансират различни версии, коя от коя по-правдоподобни и по-невероятни, но нито една доказана напълно. Ясно е, че може да се приеме като реплика на черния правоагълник, сътворен от френския художник Алфонс Але, наречена „Битка на негри в тъмна нощ” (ето откъде идва толкова употребяваният и в нашето ежедневие израз, чрез който обясняваме всичко неразборийно и неразбираемо).

“Автопортрет”, 1933

Руски изкуствоведи излязоха със официално съобщение, че следствие сериозни изследвания, под черния квадрат има още две изображения и е разшифрован надпис на художника, гласящ „Битка на негри в тъмна пещера”.

“Девойки в полето”

Съществува версията, че зад появата на черния квадрат стои съпругата на Малевич. Живеейки в оскъдица, той бил приел поръчка за поредица картини за женската баня в града. След като цяла нощ рисувал по темата, той заспал призори, а жена му влязла в ателието, за да поиска пари, защото отивала на пазар. Виждайки нощното творение на мъжа си, тя била скандализирана (интересно е какво е имало на платното, но това няма да разберем никога) и грабнала четката, та покрила с плътен слой черна боя картината. Когато художникът се събудил, било късно да премахне засъхналата вече чернилка. И я оставил така. Може би е видял нещо в нея, което се простира извън рамките на баналните обяснения. И това няма да разберем никога.

“Портрет на жена, чакаща на трамвайна спирка”

Самият Малевич никога не е пожелал да анализира произведението си. Друга версия е, че той не е нарисувал квадрата с черна боя, а е наслагвал слой след слой различни цветове, докато се получи това поглъщащо черно. Спектрални анализи на патното намират наистина други тонове в квадрата. Но самият той остава неразгадаем.

Всъщност това, което е сигурно, е че тази картина не е плод на случайност. Художникът рисува още три такива картини под същото название. И четирите платна се пазят в руските художествени галерии – две в Третяковката, една в Ермитажа и една в Руския музей в Санкт Петербург. Два от квадратите са специално нарисувани за експозиция в Третяковската галерия и в Руския музей. Но тайната и мистиката които ги обвиват не са разгадани така, че да дадат еднозначен отговор на въпроса „Що е то „Черен квадрат”?”

“Цветарка”

Намерих версия, която е много интересна от съвременна гледна точка – художникът е провидял в бъдещето навлизането на новите технологии като т. нар. „черна техника” във всеки дом – от черния екран на телевизора, през монитора на компютъра, до таблета и айфона. Квадратите, в които се взираме непрекъснато, за да получим информация или да потънем в зависимостта от нея. Универсалността на „Черния квадрат” е, че всеки може да види в него, каквото си иска.

С жена си Наталия

Едни казват, че е глупост, други, че е просто художнически похват за привличане на вниманието на публика и критика, трети изпадат в транс пред гениалната идея, която не разбират, но пък това не й пречи да е гениална, нали? Лично аз приемам този квадрат по два начина, и двата нерадостни и предупредителни едновременно – като затворена врата, показваща, че има неща, които е по-добре да не знаем или като портал към друго измерение, зад който не знаем какво ни чака. Което май излиза, че е едно и също. Но не съм изкуствовед и просто гледам в черния квадрат, изпитвайки едновременно страх и възторг, че един ден ще ме погълне. Няма чак толкова мистика, ако погледнем рационалано – два метра, два кубика, два квадрата, един ден всеки ще ги прекрачи.

“Черен квадрат”

За мен това е кодът на Малевичевия „Черен квадрат”. Но, повтарям, аз съм просто един съзерцател на картини и нищо повече от това. Изкуството е едивствената възможност да се отървеш от догмите и да го възприемаш според себе си.

Маргарита Петкова

AFISH.BG

Tags: казимир малевиччерен квадрат
afish

afish

категории

  • uncategorized (6)
  • Изложби (352)
  • Интервю (51)
  • Кино (597)
  • Книги (421)
  • Музика (537)
  • Новини (826)
  • Откъс на деня (740)
  • Поезия (659)
  • Театър (198)
  • Цитати (884)
  • Четива (95)
  • За нас
  • За реклама
  • Поверителност
  • За контакт
Съдържанието на този уеб сайт и технологиите, използвани в него, са под закрила на Закона за авторското право и сродните му права. Всички статии, репортажи, интервюта и други текстови, графични и видео материали, публикувани в сайта, са собственост на AFISH.BG, освен ако изрично е посочено друго. Допуска се публикуване на текстови материали само след писмено съгласие на AFISH.BG, посочване на източника и добавяне на линк към www.afish.bg. 
Използването на графични и видео материали, публикувани в сайта, е строго забранено. Нарушителите ще бъдат санкционирани с цялата строгост на закона.  Прочети повече на: https://www.afish.bg/
No Result
View All Result

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In

Add New Playlist