Мария Луиза Чечарели се е родила в Сицилия в семейство, където жените винаги са се подчинявали на мъжете. Затова още като малка мечтаела да стане актриса, за да може да се измъкне от провинциалната среда, която я задушавала. Нейните по-големи братя заминали за Америка, а тя – за Рим, където се надявала да намери слава и признание.
В Академията за драматично изкуство не я взели, защото не харесали нейния характерен дрезгав глас. Но благодарение на своята упоритост, след година все пак успяла да влезе в академията. Променила си името на Моника Вити, надявайки се да сложи най-после начало на нов живот. След завършването на академията играе в театъра. Мечтае да се снима в киното, но познатите й агенти упорито се опитвали да й внушат, че с нейните външни данни трудно ще успее. Впрочем, един режисьор се съгласил да я изпробва в свой филм, но при условие, че… си направи пластична операция на носа.
С Ален Делон в “Затъмнението”
През 1957 г. Вити била поканена да озвучава английската актриса Дориан Грей във филма “Викът” на Микеланджело Антониони. Двамата се запознали в монтажната. След записа на първата сцена била обявена почивка, по време на която Антониони я заговорил. Оказало се, че за разлика от всички други, на него му харесвал именно нейния хриплив, специфичен глас. Смутената Моника му благодарила за комплимента и го поканила да я гледа в театъра. “Вече ви гледах в новия спектакъл, – отговорил Антониони. – Знаете ли, струва ми се, че вашето лице е именно това, което търся отдавна…”
В “Нощта” с Марчело Мастрояни
От този момент нататък започва тяхното великолепно партньорство – в живота и във филмите на Антониони. Под негово влияние тя напълно се преобразила. Той бил за нея едновременно близък приятел, мъж, любовник, баща и… режисьор. Антониони акуратно изграждал нейния образ, сякаш следвал някакъв предварителен план. Учил я да говори по новому, да ходи, да диша, да държи чашата с шампанско… Трудно е да си представим по-прилежна ученичка от Моника. Редом с него тя се чувствала като малко момиченце, на което най-накрая са подарили истинска кукла за Коледа. А Микеланджело се чувствал почти като Бог, който създава една истинска жена и актриса.
Микеланджело Антониони и Моника Вити
Първият им съвместен филм е “Приключението” (1960), който се превърнал в символ на модерното арткино, защото Антониони отправил предизвикателство срещу стилистичните и сюжетни канони на господстващото комерсиално кино до този момент. Дългите, монотонни кадри, историята без развръзка, както и играта на актьорите и на първо място тази на Моника Вити – всичко в този филм прозвучало като издевателство с наложените по онова време модели на холивудския филмов разказ.
След премиерата Моника Вити се събудила знаменита.
За 11 години съвместен живот с Антониони тя се снима в четири филма на великия режисьор, всеки от които пожънал огромен успех сред интелектуалната публика. В “Затъмнението” неин партньор бил младият и доста нагъл красавец Ален Делон.
В “Червената пустиня”
Самовлюбленият французин, чийто международен успех по това време лавинообразно нараствал, опитал да завърти главата на русокосата италианка. Но ударил на камък. Неговата партньорка дори и не забелязвала красноречивите му погледи. През всички тези години тя била безупречно вярна на един-единствен мъж – Микеланджело Антониони. Но трябвало скоро да се раздели със своята надежда, че и от негова страна нещата са толкова сериозни. Защото Антониони се оказал съвсем не безгрешен. Жените го атакували на всяка крачка. Модният режисьор, който говорел отлично френски, гостувал често в Париж, където го обожавали. И там невинаги успявал да остане верен на Моника.
Началото и на творческия разрив помежду им поставило нейното съгласие да се снима в екстравагантната комедия на Джоузеф Лоузи „Модести Блез”. Това никак не се харесало на Антониони, който й намекнал, че може би други филми, а не неговите биха разкрили по-добре нейните сопособности. И следващия си филм той заснел вече без Моника, а с английската актриса Ванеса Редгрейв. Това е знаменитата му творба „Фотоувеличението”. Отчуждението, настъпило между двамата вече нямало как да бъде преодоляно. И точно в този момент – най-неочаквано Антониони й направил предложение за брак – след цели 10 години съвместен живот. Всяка друга жена на мястото на Моника би казала „да!” без да се замисли. Но за проницателната Моника било пределно ясно, че всичко е свършило. И тя деликатно отклонила предложението.
Година по-късно се разделили окончателно.
Любопитно е, че като млада Моника Вити винаги се е смятала за неособено красива, поради което е имала трудности в любовните връзки. Първата си любов срещнала, когато вече била 30-годишна. А целият й живот след раздялата с Антониони е непрестанно бягство от самотата.
Следващият мъж в живота на Моника Вити е режисьорът и сценаристът Роберто Русо. Именно за ролята си в неговия комедиен филм „Флирт” тя е отличена със „Сребърна мечка” на Берлинале през 1984 г. Двамата са брачни партньори от 1995 г., въпреки че живеят заедно от 1968 – а и явно се разбират и работят добре заедно.
Моника заснема през 1989 г. първия си филм от другата страна на камерата, като режисьор,”Секретен скандал”, който дори е номиниран за „Давид на Донатело” в категорията „Най-добър дебют”. Филмът бил представен и на кинофестивала в Кан, където го видял и полупарализираният след първия си инсулт Микеланджело Антониони. Срещнали се случайно на излизане от залата и легендарният режисьор само промълвил одобрително: “Беше много красиво…”
AFISH.BG