Андрей Сергеевич Михалков–Кончаловски е руско-американски филмов режисьор, продуцент и сценарист. Ражда се на 20 август през 1937 година в Москва. Първоначално кариерата му е насочена към музиката – учи десет години в Московската консерватория, докато през 1960-а не се среща с Андрей Тарковски. Тогава заедно написват сценария на филма “Андрей Рубльов”.
Дебютният му пълнометражен филм е “Първият учител” от 1965 г. Освен в пределите на Съветския съюз, лентата е показана и на фестивали извън СССР. Вторият филм, който режисира по същото време, е “Историята на Ася Клячина”.
От Холивуд най-популярни са продукциите му “Любовниците на Мария”, “Влакът беглец” и “Танго и Кеш” с участието на Силвестър Сталоун и Кърт Ръсел.
През 90-те Андрей Кончаловски се връща в Русия, но продължава да прави исторически филми за американски телевизии, като преработката на “Одисей” (1997) и всепризнатия римейк на “Лъвът преззимата” (2003).
Филмът “Лешникотрошачката” в 3D вариант се появява на големия екран през 2009 г. Въпреки ниските оценки на критиката, той се радва на популярност по целия свят.
През 2014 година Кончаловски оттегли филма си “Белите нощи на Алексей Тряпицин” от руския оскаров комитет, определящ кой руски филм да се състезава за наградата “Оскар” 2015-а. В писмо до председателя на комитета Владимир Меншов режисьорът пише: “Причините за това са две – лична и обществена. В последните години достатъчно остро критикувах холивудизацията на руския пазар и пагубното влияние на американското комерсиално кино за формиране на вкусовете и пристрастията на нашите зрители…В този смисъл е нелепо да се състезавам за холивудска награда. Наградата “Оскар” е извънредно надценена от определена част от кинематографистите. Създава се впечатление за световно признание и се представя като свидетелство за безспорните качества на кинопроизведението, което, естествено, не е факт. Самата формулировка “Оскар” за най-добър чуждоезичен филм” би трябвало да предизвиква смях в кинематографистите от цял свят. По същество това е сегрегация на световния кинематограф от англоезичния свят (САЩ, Великобритания, Австралия и Нова Зеландия), което според мен е вече остарялата идея на Запада за културната му доминация.”
Кончаловски е женен 5 пъти. От втората си жена има един син – Игор, а от третата има дъщеря Александра. Четвъртата му съпруга му ражда две дъщери – Наталиа и Елена, а петата (актрисата Юлия Висоцка, с която имат 36 години разлика), още две деца – Мария и Пьотр.
Ето какво споделя режисьорът в биографичната си книга „Долни истини – седем години по-късно“:
„От двайсет до трийсет – това е точното време, за което природата те е създала. Ние сме млади мъжкари, в чиято кръв играе тестостерон, мускулите са железни, главите ни пълни с идеи. Ние сме пияни от хормони. Това създава особено възприятие за живота. Ти трябва да докажеш на природата, че си ѝ нужен. Между 20те и 30те ти си длъжен да направиш всичко, което трябва – да създадеш деца, да сътвориш шедьоври. Годините трупат съмнения.“
„Ако се замислим сериозно, движещите сили на човека са страхът от смъртта и честолюбието. Но честолюбието също е израз на страха – иска ти се да бъдеш известен, да ти обръщат внимание, да не мислят лошо за теб, да си на висота в очите на другите. Ужасно е да не си на висота.“
„Има въпроси, за които не съществуват отговори. Самоопрощението е убежището на егоиста.“
„Аз не бях разглезено дете, каквито нерядко са децата на елитарните родители. Разбира се, имаше и пай, и разни други благини, съответстващи на положението на баща ми. Аз учех музика, а с нея е нужно да се занимаваш всеки ден. Ненавиждах тези занимания и се чудех, как да се скатая от тая повинност. Майка ми ме заставяше буквално насила. После сам се увлякох по музиката.“
„Любовта означава загуба на самоконтрол. Но аз обичам да се владея. Влюбиш ли се – вече не принадлежиш на себе си. Не бих казал, че у мен е имало такава немислима тяга да обичам. Влюбеността е пеперудата на нашето въображение.“
„Жените постоянно са присъствали в моя живот, били са ръководители и организатори на всички мои победи. В това число и победите над тях самите. Жената е тази, която позволява да бъде завоювана, но завоевател е длъжен да бъде мъжът.“
„Какво жените харесват в мъжете? Богатството, то прави властта. Властта, тя дава богатство. Харесват ума. Всички казват, че харесват верността. Надали. За жените, верността не е така важна.“
„Трудно е да откраднеш нещо от гениален творец. Можеш да си присвоиш мизансцен, някои детайли и външни атрибути, но откраднатото веднага ще проличи. И става ясно, от кого си го откраднал. Светоусещането обаче е невъзможно да се открадне.“
„Водката никога не стига, колкото и да си купил.“
„Грижа се за здравето си, за да доживея до щастието.“
„Китайците имат една мъдра пословица: „Трябва да умреш млад и по възможност това да стане колкото може покъсно.”
“Отношенията на мъжа и жената са игра, не е задължително да са любов. Някой от умните е казал, че животът е опера, но в живота малко повече боли.“
AFISH.BG