Китайският концептуалист Ай Вейвей избра градините на двореца „Белведере” във Виена, за да направи плаващ лотус от спасителни жилетки – нов етап от европейската му инициатива в защита на бежанците. Инсталацията „Транслокация – трансформация” се състои от 1005 жилетки, подредени върху свързани платформи във водите на езерото в един от любимите паркове на виенчани.
Част от лотоса, направен от Ай Вейвей в езерото във Виена. Артистът използва стотици спасителни жилетки на бежанци.
Още през януари недолюбваният от властите в родината си художник бунтар обяви, че ще замине за гръцкия остров Лесбос, за да издигне паметник на бежанците, много от които изгубиха живота си в опита си да се доберат до Европа. „Толкова хора загинаха под ударите на вълните, нужен ни е паметник”, каза тогава Ай Вейвей пред агенция „Франс прес”. И припомни, че остров Лесбос е първата врата за навлизане на мигрантската вълна в Европа. Поне половин милион души от Сирия, Ирак, Афганистан и други страни в Близкия изток и Африка са преминали оттам през последната година. Повече от 3700 се водят удавени или изчезнали в морето, макар вероятно броят им да е по-голям.
Ай Вейвей на фона на езерото и двореца “Белведере” във Виена.
Китайският авангардист отиде още по-далеч в арт фантазиите си. По негов проект през февруари 14 000 спасителни жилетки, събрани на бреговете на Лесбос, бяха закачени върху колоните на берлинската зала „Концертхаус”. А сега се появи и лотосът от жилетки във Виена.
„Това е исторически момент. Като художник искам да се ангажирам повече, да създавам произведения на изкуството, свързани с кризата, и така да помогна на хората да осъзнаят по-ясно ситуацията”, казва Ай Вейвей.
На заглавната снимка – арт инсталацията на Ай Вейвей в езерото пред „Белведере” във Виена. Снимки www.belvedere.at
AFISH.BG