„Айвазовски е здрав и сърдечен възрастен човек, около седемдесет и пет годишен, който изглежда като незначителен арменец и свещеник; изпълнен е с чувство за собствената си важност, има меки ръце и се ръкува като генерал. Не е много весел, но е сложна личност, която заслужава по-нататъшно изучаване. В него са съчетани генерал, свещеник, артист, арменец, местен стар селянин и Отело.”
Думите принадлежат на Антон Павлович Чехов. В писмо до своята съпруга от 22 юли 1888 г. авторът на „Чайка”, „Три сестри” и „Вишнева градина” описва впечатленията си от първата си среща с официалния художник на царската руска военна флота. Името му е… Иван Айвазовски.
Най-плодовитият художник маринист на имперска Русия е роден на днешния ден – 29 юли, през 1817 г. в град Феодосия, Кримски полуостров. С подобаваща далновидност тази сутрин Третяковската галерия в Москва отвори вратите на мащабна експозиция, посветена на 200-годишнината от рождението на автора на платното „Деветият вал”, която ще бъде официално отбелязана догодина.
Айвзовски, „Парад в Черно море”
Повече от 200 експоната са събрани в юбилейната изложба – 120 картини, 55 графични работи, архивни материали, сервиз от скъп порцелан, макети на кораби, глобуси… Създадена под мотото „Иван Айвазовски: В навечерието на 200 г. от рождението”, това е първата голяма ретроспектива на художника в залите на Третяковската галерия, коментират руските медии. Фактът е повече от любопитен, след като приживе той е създал повече 6000 платна и е направил най-малко 55 (безпрецедентен брой за онова време) самостоятелни изложби, включително в Италия, Франция, Германия, Англия, Холандия и САЩ.
В експоцизията са подредени творби, собственост на Руския музей (там се съхраняват най-важните негови картини) и музея „Петерхоф” в Санкт Петербург, на Картинната галерия „Айвазовски” във Феодосия (салонът е създаден и открит с лични средства на художника през 1880 г.) и на арменската Национална галерия в Ереван (артистът е с арменски корени, рожденото му име е Ованес Гайвазян). Работи на Айвазовски, разбира се, са предоставили и Централният военноморски музей и Общоруският музей „Пушкин”.
Иван Айвазовски, „Автопортрет”
Иван Айвазовски има не само дълъг, почти 83-годишен живот, но и забележителна, над 60-годишна кариера. В повечето от творбите си изобразява морето. Рядко рисува пейзажи без вода, още по-рядко – потрети. Никога не твори сред природата, а пренася образите върху платното само по памет. Бил е способен да предаде с четки и бои събития, които е зърнал за минути. Никога не е правил предварителни скици, ала картините му изумяват изследователите на артиста с невероятната си правдивост. Айвазовски е имал изключителната дарба да пресъздава движението на водата и отразяващите се в нея светлини и сенки, морски бури и военни битки.
Посетителка разглежда експозицията в Третяковската галерия. Снимки Агенция за градски новини “Москва”
Изложбата в Третяковската галерия представя Айвазовски като живописец и патриот от имперски мащаб. Организаторите се стараят да отбягват евентуалния политически привкус, който би придал кримския произход на художника. По-скоро се фокусират върху неговата „емоционалност, красива живопис, виртуозност и изтънченост”.
Животът на Айвазовски е пълен с интересни факти. Разтърсен от арменските кланета (1894-1896), той прави серия картини, сред които „Самотен кораб. Нощ. Трагедия в Мраморно море” и „Арменските кланета край Трабазон”. Демонстративно се отказва от медалите, дадени му от османския султан в морето и казва на турския консул във Феодосия: „Кажи на кръвожадния си господар, че изхвърлих всички медали, които ми е дал. Ето ги лентите, прати му ги и ако иска, може да ги захвърли в моретата, които съм рисувал.”
Последните си години прекарва в родния Феодосия, осигурявайки вода за града от собственото си имение. Също там открива художествено училище, започва първите археологически разкопки в района и построява исторически музей. Благодарение на усилията му е създадено търговското пристанище и Феодосия е свързан с железопътната мрежа. Иван Айвазовски умира на 2 май 1900 г., докато рисува в дома си. Роднините изпълняват предсмъртното му желание да бъде погребан в двора на арменската църква „Св. Сргис”. Саркофагът му е от бял мрамор с издялан отгоре цитат от „История на Армения” от Мовсес Хоренци: „Роден смъртен, той остави безсмъртен спомен за себе си.”
На заглавната снимка – „Деветият вал” (1850) е една от най-известните картини на Иван Айвазовски.
AFISH.BG